Ziggo debuteert op beurs met flinke winst
AMSTERDAM – Kabelbedrijf Ziggo heeft woensdag zijn beursintroductie bezegeld met een forse koerswinst van 11,5 procent.
Ziggo debuteerde op het Damrak en deed dat met verve. De aandelen werden geplaatst voor 18,50 euro en Ziggo’s eerste koers was 21,20. Daarmee tikt de kabelaar een winst weg van 11,5 procent. In het eerste uur steeg het aandeel verder tot 21,50 euro. Rond 10.00 uur noteerde Ziggo 21,32 euro.
Topman Bernard Dijkhuizen toonde zich zeer tevreden over de beursgang. Vooral de belangstelling van buitenlandse investeerders was volgens hem „overweldigend.”
Ziggo wil de beursnotering gebruiken om „keihard” door te gaan met investeren.„Wij willen hét media- en entertainmentbedrijf van Nederland worden.”
Handelaar Peter Jurgens van Keijser Capital noemde Ziggo woensdagmorgen een aantrekkelijk bedrijf. „De abonnementen brengen elke maand veel geld binnen, waardoor het dividend voorlopig is gegarandeerd.”
Het kabelbedrijf is verantwoordelijk voor de eerste grote beursintroductie sinds verzekeraar Delta Lloyd naar het Damrak trok in november 2009. „We zijn blij met vers bloed”, zegt econoom Jasper Jansen van de Vereniging van Effectenbezitters. En dan is het ook nog een heel erg Nederlands bedrijf. „Maar als belegger moet je niet op sentimenten varen, zoals het oer-Hollandse van het bedrijf, maar op het rationele.” Gisteravond maakte het bedrijf al bekend bijna 43,5 miljoen aandelen te hebben geplaatst. De waarde van de beursgang, bijna 22 procent van het totale aandelenkapitaal van Ziggo, kwam daarmee uit op
804 miljoen euro. De gehele marktkapitalisatie van het bedrijf bedraagt 3,7 miljard euro.
De opbrengst van de beursgang gaat in zijn geheel naar de huidige aandeelhouders die stukken verkopen. Ziggo ontstond in mei 2008 door de fusie van de regionale kabelbedrijven Casema, Multikabel en EssentKabelcom en is het grootste kabelbedrijf van Nederland.