Op zoek naar het parfum dat bij u past
„Draag een parfum met trots of draag het niet”, vindt Roos Lubbers, parfumconsulent uit Gilze. Ze helpt al jaren vrouwen met het kiezen van een geur en geeft lezingen over alles wat met parfum te maken heeft. „Ik ben er totaal door geobsedeerd. Ik word ermee wakker en ga ermee naar bed.”
Als Lubbers over parfums praat, lijkt het alsof ze het over mensen heeft. „Subtiel, verfijnd en ingetogen”, gaat niet over haar stijlvolle oom, maar over het parfum Dior Homme. En als ze woorden zoals „jong, sprankelend en lichtvoetig” gebruikt, lijkt de geur Miss Dior Chérie ineens op een 15-jarig, blozend meisje.
Goed beschouwd is het verschil tussen mens en parfum ook niet zo groot, vindt Lubbers. Ze wijst naar tientallen parfumflesjes die ordelijk naast elkaar staan. „Daar staat een kast vol karakters.” Parfum kan in het beste geval zelfs uitdrukking geven aan je persoonlijkheid, zegt ze. „Het is een verlengstuk van jezelf.”
Lubbers heeft sinds een aantal jaar parfumconsulten aan huis. Daar onderwerpt ze haar –vaak vrouwelijke– klanten aan een spervuur van vragen om erachter te komen welke parfums mogelijk bij hen passen.
„Het gaat er niet om of iets lekker of vies ruikt, maar wat je gevoel erbij is”, zegt Lubbers. „Geur heeft alles te maken met associatie. Ik ben eens een jaar in IJsland geweest, in een huis waar het ranzig rook omdat alle ramen en deuren daar dicht blijven vanwege de kou. Maar als ik die geur ruik, word ik er blij van omdat ik er goede herinneringen aan heb.”
Een geur kiezen is geen kwestie van kopiëren wat de buurvrouw draagt. Wat bij haar lekker ruikt, kan bij een ander totaal verschillend uitpakken. „Je kunt een parfum het best eerst op je eigen huid testen en een tijdje dragen voordat je besluit het te kopen.”
Het ergert parfumholic Lubbers wel eens dat het reukzintuig in het Westen zo’n ondergeschoven kindje is. Regelmatig komt ze mensen tegen die een heel andere geur dragen dan die bij hen past. „Hier zijn we blijkbaar heel auditief en visueel ingesteld. Onterecht, want we kiezen zelfs onze partner uit op geur.”
Hoe belangrijk geur is voor mensen bewijst Lubbers ook door de parfumontwikkeling in de afgelopen honderd jaar op een rijtje te zetten. Ze komt tot verrassende conclusies. „Geuren geven uitdrukking aan de sfeer van de tijd waarin ze gemaakt zijn.”
Neem bijvoorbeeld de klassieker Chanel Nº5, het eerste parfum waaraan een enorme hoeveelheid van de synthetische, sterk geurende stof aldehyde was toegevoegd. „Dat was een doorbraak”, zegt Lubbers. „Maar de parfum is vooral beroemd geworden door de Tweede Wereldoorlog. In het leeggeplunderde Europa van 1945 kon op het gebied van luxeproducten vrijwel alleen Chanel Nº5 gekocht worden. Het stond symbool voor een sprankje hoop en voor wederopbouw.”
Een ander voorbeeld is het parfum Opium van het internationale modehuis Yves Saint Laurent, op de markt gebracht in de vrijgevochten jaren 70. „De ontwerper wilde iets verslavends ontwikkelen, een parfum dat mensen wegvoerde van de realiteit en in een fantasiewereld bracht. Hij heeft zeven jaar lang rechtszaken moeten voeren om het parfum de naam Opium te mogen geven. Daarna is het een rage geworden. Vrachtwagens met flesjes Opium werden leeggestolen. Heel veel mensen droegen deze geur.”
De geuren die op dit moment in zijn, liggen sterk uiteen. „Er is bijna te veel om te kunnen kiezen”, zegt Lubbers.
Zo is er het mierzoete Angel van de Franse kledingontwerper Thierry Mugler. Een geur met een groot percentage van de zoetgeurende plant patchouli. „Dit parfum heeft voor een nieuw geurgenre gezorgd, de zogeheten gourmandgeuren. Die ruiken alsof je ze kunt opeten. Mugler wilde dat zijn parfum beelden op zou roepen van suikerspinnen en chocola.”
Andere moderne geuren zijn juist heel licht en waterachtig. Aqua, is de officiële term. „Schone geuren”, noemt Lubbers ze. „Zoals het bekende L’eau d’Issey. Mensen die hiervan houden, moeten meestal niets van de Gourmandgeuren hebben.”
Maar hoe de geuren ook van elkaar verschillen, één ding geldt voor allemaal: het parfum hoort bij je, of juist niet. Lubbers: „Geef daarom ook nooit iemand parfum cadeau voor zijn verjaardag. Geef liever een bon.”
www.refdag.nl/consument voor weetjes over parfum. www.parfumconsult.nl
Wist u dat…
…de prijs van een parfum er maar weinig toe doet? Dure geuren zijn niet altijd beter. Je betaalt ook voor het merk en het flesje. Parfumzaken zoals Yves Rocher doen vaak niet onder voor duurdere zaken als Douglas en Ici Paris.
…het verschil tussen dames- en herengeuren pas ontstaan is na de Tweede Wereldoorlog, als marketingverzinsel? De meeste geuren zijn unigeuren. Alleen valt een man eerder voor een bloemengeur bij een vrouw en een vrouw voor houtgeuren bij een man.
…iedereen een unieke geur heeft? Daarom ruikt ieder huis anders. Alleen jezelf kun je niet ruiken.
…als je jezelf wel ruikt, je misschien te veel parfum op hebt?
…je parfum na verloop van tijd niet meer ruikt, omdat je neus went aan een geur?
…parfum van kwaliteit vermindert door licht, lucht en hoge temperaturen? Bewaar een parfumflesje daarom altijd afgesloten op een koele en donkere plek.
…het verschil tussen eau de toilette en parfum in de hoeveelheid parfumstoffen zit? Eau de cologneis het lichtst, eau de toilette zit daar tussenin, eau de parfum is het zwaarst.
…omschrijvingen van parfumgeuren vaak niets zeggen over de inhoud van het flesje? Een gemiddeld parfum bestaat al snel uit een paar honderd ingrediënten. Zo is een topnoot van lelietjes van dalen een puur synthetisch mengsel. Deze bloemen scheiden namelijk geen geur af.
…veel parfums animale stoffen bevatten zoals civet (afkomstig van de geslachtsklieren van een civetkat)? Dit zijn zogenaamde lokstoffen, die de aantrekkingskracht moeten vergroten.
Marian van Riel
„Ik gebruik altijd een parfum van Yves Rocher, de naam ervan weet ik niet meer. Het is op basis van lavendel. Ik gebruik het al jaren.
De parfums die ik bij Roos Lubbers zag, zijn erg duur. Die gun ik mezelf niet. Ik ben ook niet op zoek naar een nieuwe parfum. Er zijn er zo veel en ik heb me er eigenlijk nooit in verdiept. Parfums hebben niet echt mijn interesse.”
Emmy van Bijnen
Roos Lubbers heeft voor de RD-lezer een lijst met acht belangrijke basistypes gemaakt met een daarbij behorende basisgeur. Deze indeling kan iemand helpen te ontdekken welke geur hij of zij het lekkerst vindt zonder daarvoor eerst alle op de markt gebrachte parfums te hoeven proberen.
Citrus: Eau Sauvage – mannengeur (Dior)
Aqua: L’eau d’Issey (Issey Miyake)
Gourmand: Angel (Thierry Mugler)
Bloemig: J’adore (Dior)
Klassiek: Chanel Nº5 (Chanel)
Zoet houtig: 1 Million (Paco Rabanne)
Fougère: Cool Water – mannengeur (Davidoff)
Orientaals: Opium (Yves Saint Laurent)
Geurenindeling
„Ik heb geen favoriet parfum. Maar ik heb bij Roos Lubbers wel een lekkere geur ontdekt, de Chanel Nº19. Het is een fruitige, bijna lenteachtige geur. Ik houd van parfums en draag elke dag iets. Als ik in de winkel een nieuwe geur koop, ga ik vaak op het flesje af. Ziet het er leuk en vind ik het lekker, dan neem ik het. Ik ben daar niet zo moeilijk in.”