KPN mag geen nieuwe kortingen geven
KPN mag zijn klanten geen nieuwe kortingsregelingen aanbieden voor vaste telefonie. Dat besluit heeft Opta woensdag bekendgemaakt.
De post- en telecomtoezichthouder wil voorkomen dat concurrerende belbedrijven uit de markt stappen door een verruiming van KPN’s mogelijkheden. Opta laat bestaande kortingen, zoals KPN’s VoordeelNummers, ongemoeid.
KPN overweegt het Opta-besluit via de rechter ongedaan te maken. „Met dit besluit kiest Opta opnieuw voor concurrenten van KPN in plaats van voor de consument”, aldus de onderneming in een persbericht woensdag. Het bedrijf vindt dat „zeer teleurstellend en onaanvaardbaar.”
Volgens Opta kunnen concurrenten klem komen te zitten tussen de prijs die KPN hun berekent voor het gebruik van KPN’s netwerk, en de tarieven die zij voor hun eigen klanten hanteren. Verder wil de toezichthouder KPN niet meer armslag geven bij het gebruik van kortingen, omdat er een nieuwe telecommunicatiewet komt.
De Tweede Kamer behandelt de nieuwe wet deze maand. „Het is nu nog niet duidelijk hoe dit uitpakt voor toekomstige tariefregulering”, stelde Opta-voorzitter Arnbak. „Zolang de nieuwe wet er nog niet is, maakt Opta pas op de plaats.” Volgens de nieuwe wet moet Opta al zijn besluiten voorleggen aan collega-toezichthouders in de EU-lidstaten.
Bij KPN kunnen klanten momenteel gebruikmaken van diverse kortingen. Zo zijn er de VoordeelNummers, waarbij de beller korting krijgt op de gesprekskosten naar tien zelfgekozen nummers. Daarnaast is er het BelPlus-pakket, dat behalve de voordeelnummers ook andere kortingen biedt.
KPN stelde woensdag dat Opta met zijn besluit een streep haalt door „zeer aantrekkelijke aanbiedingen.” Voorbeelden zijn onbeperkt bellen tegen een vast bedrag en goedkoper bellen naar meerdere mobiele telefoons in een gezin. Volgens KPN is slechts één conclusie mogelijk: De consument is de dupe.
Het nieuwe besluit van Opta komt op een moment dat KPN de toezichthouder al voor de rechter heeft gedaagd in een conflict over gebruikerstarieven voor het netwerk van vaste telefonie. Eind juli besloot Opta dat KPN de prijzen voor het netwerkgebruik door andere telefoniebedrijven met 5 tot 10 procent moet verlagen. KPN stelt dat de kwaliteit van het netwerk daardoor in het geding komt.
De onderneming legde woensdag een verband tussen beide kwesties. „KPN moet aan concurrenten leveren onder de kostprijs, maar wordt zelf beperkt in het leveren van voordeelpakketten.” Bovendien doen die concurrerende bedrijven „geen of nauwelijks investeringen in een telecomnetwerk”, stelde KPN, dat zei jaarlijks ongeveer 1,5 miljard euro te investeren.