Consument

Mercedes B-klasse kiest andere weg

Mercedes slaat met de tweede versie van de B-klasse een nieuwe weg in. Dat is te zien en te voelen. Meer rij­dynamiek is toegevoegd aan de ruimtelijke eigenschappen van de B 180 CDI.

Tony Vos
13 March 2012 15:43Gewijzigd op 14 November 2020 19:53
De nieuwe Mecedes B-klasse is nog wel als ruimtelijk model herkenbaar, maar de proporties zijn volledig gewijzigd. Foto Tony Vos
De nieuwe Mecedes B-klasse is nog wel als ruimtelijk model herkenbaar, maar de proporties zijn volledig gewijzigd. Foto Tony Vos

Wie een blik werpt op de afmetingen van het nieuwe model, snapt waarom de proporties van de nieuweling zo veel afwijken van z’n voorganger. De auto is langer en iets breder geworden, heeft vreemd genoeg een kortere wielbasis, maar valt vooral een stuk lager uit.

De verklaring voor dat laatste is te vinden in de compleet nieuwe bodemgroep. Waar de B-klasse net als de kleinere A-klasse voorheen werd gebouwd op de sandwichbodem, heeft de nieuweling een meer traditionele constructie. Daardoor worden de voorstoelen en de achterbank aanzienlijk lager geplaatst en kon vervolgens het dak zakken. Qua spoorbreedte bleef de auto vrijwel gelijk.

In het uiterlijk is goed te zien dat motorkap en voorruit bijlange na niet onder dezelfde hoek staan en daarmee wordt van de pure vorm van een traditionele MPV afgeweken. Sterker nog, de auto lijkt veel meer op een verkleinde uitvoering van de Mercedes R-klasse met een vergelijkbare vlakverdeling. Op het front speelt de grille een sterk dominante rol, en die wordt nog eens onderstreept door het logo van gigantische afmetingen. De koplampen met ingebouwde led-dagrijverlichting zijn een stuk kleiner uitgevallen en liggen in het verlengde van de schouderlijn van het model. Het is de vraag of de geknikte lijn op de flanken voor de uitstraling van het model wel zo nodig is. Aan de achterkant komt de B-klasse behoorlijk traditioneel over met verlichtingsunits die een bekende samenstelling hebben.

Waar het dashboard van de bestaande B-klasse relatief hoekig en functioneel is, sluit de nieuweling meer aan bij de huidige trends. Het fraai gevormde dashboard heeft een losstaand beeldscherm boven de middenconsole. Een brede accentrand loopt over de volle breedte van het dashboard en wordt onderbroken door een aantal opvallende, ronde ventilatieroosters. Op het stuur zijn verschillende bedieningsknoppen aangebracht voor onder andere audio, boordcomputer en telefoon. De middenconsole omvat de bediening van radio en klimaat. Het is even stoeien met de instelling van de klimaatbeheersing. Het testexemplaar beschikt over een handmatige airco en ondanks dat die was ingeschakeld, had de installatie moeite om bij het natte weer van de afgelopen winter de ruiten vrij van condens te houden.

Een belangrijk verschil met de bestaande B-klasse is de zitpositie. Die is niet alleen dichter op de weg, maar ook meer ontspannen. Qua ruimte overtuigt de auto nog steeds, want ook achterin zit je prima. Het bagagevolume varieert van 486 tot maximaal 1545 liter en daarmee is de B-klasse fractioneel groter dan het eerste model.

Alle motoren van deze Mercedes zijn nieuw ontwikkeld. Benzinerijders kunnen kiezen uit twee vermogensvarianten van de 1,6 liter turbo, terwijl die­selklanten een soortgelijke keuze hebben uit een 1,8 liter diesel. In de B 180 CDI levert deze krachtbron een vermogen van 109 pk en een koppel van 250 Nm tussen 1400 en 2800 tpm. De machine is voldoende krachtig en doet keurig stil z’n werk. In 10,9 seconden sprint de B 180 CDI naar de 100 km/u; de topsnelheid bedraagt 190 km/u.

De motor is gekoppeld aan een prettig schakelende zesversnellingsbak. Wie zuinig wil rijden, doet er verstandig aan de bevindingen van de schakelindicator op te volgen. En natuurlijk heeft de auto een start-stop­systeem dat bijna geruisloos de motor afzet en ook weer vliegensvlug weet te starten. Het gemiddelde brandstofverbruik haalt in de praktijk niet de beloofde 1 op 22. De auto komt uit op 1 op 15,5 en dat is zeker niet onaardig, al is het geen uitschieter.

Door de lagere bouw en andere bodemgroep rijdt de Mercedes B-klasse totaal anders. Hij is aanzienlijk dynamischer, zelfs sportiever te noemen. Het onderstel geeft geen krimp, zorgt voor een hoge stijfheid en een actief rijgedrag als men daarop uit is. Ook de besturing is goed afgestemd en wie het allemaal nog niet dynamisch genoeg is, kan nog een sportiever afgestemd onderstel bestellen.

Mercedes prijst de B 180 met benzinemotor vanaf 26.990 euro, terwijl de instapdiesel 31.990 euro moet opbrengen. Dat is een bedrag inclusief airco, maar zonder lichtmetalen wielen.


Mercedes B 180 CDI BlueEfficiency; energieklasse B

vormgeving +

De vormgeving van de nieuwe B-klasse lijkt nog het meest op de grotere R-klasse. Het is de vraag of de groef op de portieren nodig is.

aandrijflijn ++

Carrosserie en complete aandrijflijn zijn nieuw. De viercilinder diesel laat geen steken vallen, presteert uitstekend en blijft redelijk zuinig.

airconditioning -

De airconditioning mag beter presteren. Wie met natte jas instapt, zal merken dat de installatie het niet voor elkaar krijgt alle ruiten te ontwasemen.

comfort +/-

Comfort is persoonlijk. Mercedes heeft de nieuwe B-klasse stugger gemaakt. Goed voor de rij­dynamiek, maar minder voor het veercomfort.

interieur +

In het interieur heeft Mercedes de hoekige vormen laten varen. Bovendien is de zithoogte veel lager omdat is afgezien van de dubbele, zogenaamde sandwichvloer.


Topsnelheid

190 km/h

Acceleratie

10,9 sec. 0-100 km/h

Praktijkverbruik gemiddeld

1 liter op 15,5 km.

CO2-uitstoot

114 g/km

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer