Kerk & religie

Dr. Blocher op Conferentie Carrefour Théologique in Aix-en-Provence

AIX-EN-PROVENCE – De Bijbel spreekt zowel over vrede als over het zwaard. „Dat lijkt een tegenstrijdigheid”, zegt de Franse theoloog dr. Henri Blocher, „maar ik ben absoluut overtuigd van de noodzaak van een theologie die beide zijden volledig recht doet.”

Van een medewerker
17 February 2012 22:31Gewijzigd op 14 November 2020 19:26
Dr. Henri Blocher. Foto RD
Dr. Henri Blocher. Foto RD

Dr. Blocher, emeritus hoogleraar dogmatiek aan de Faculté de Théologie Evangélique in Vaux-sur-Seine (een voorstad van Parijs), sprak vrijdagmiddag tijdens de Carrefour Théologique 2012. Deze jaarlijkse conferentie van de Faculté Jean Calvin uit Aix-en-Provence, die door meer dan honderd belangstellenden werd bezocht, had als thema: ”Evangelie en verzoening”.

Volgens dr. Blocher is het een absolute noodzaak om vrede en zwaard naast elkaar te laten staan, omdat de Bijbel dit ook doet. Hij noemde alle „oplossingen” die in de kerkgeschiedenis zijn bedacht „schijnoplossingen.” Het idee van algemene verzoening vindt hij een „ramp”, omdat dit het conflict tussen vrede en gerechtigheid zou bagatelliseren. Het vluchten in „irrationalisme” –omdat de rede de verbinding tussen vrede en zwaard toch niet begrijpt– noemde hij een „sympathieke pseudo-oplossing.”

Dr. Blocher wees erop dat er in de theologie een eis van coherentie (samenhang) bestaat. Het is daarom een valkuil om een rangorde aan te brengen tussen vrede en zwaard, aldus de Franse theoloog. Dit gebeurt volgens hem bijvoorbeeld in het hypercalvinisme, dat de uitverkiezing dusdanig verabsoluteert dat bepaalde Bijbelpassages waarin Gods liefde voor alle schepselen wordt uitgesproken, in het gedrang komen. „Deze liefde van God mag nooit worden ingeperkt tot de uitverkorenen.”

De voorstanders van algemene verzoening verabsoluteren echter de pool van de liefde van God en de vrede zodanig dat het element van het zwaard geheel verdwijnt. Volgens dr. Blocher is er tegenwoordig een soort agnosticisme in zwang. „Sommige theologen weigeren een uitspraak over het eeuwig heil of de eeuwige straf te doen omdat daarover niets te zeggen zou zijn.”

Aan het eind van zijn lezing citeerde de theoloog het boek Openbaring, waar niet alleen vertegenwoordigers uit alle volkeren, maar ook de „volheid der volkeren” in het nieuwe Jeruzalem worden binnengebracht. Dit wijst volgens dr. Blocher ook op culturele schatten. In navolging van de Nederlandse theologen Abraham Kuyper en Herman Bavinck wil dr. Blocher de groep uitverkorenen als symbool voor de nieuwe mensheid opvatten.

Op de eerste conferentiedag sprak ook de Italiaan dr. Pietro Bolognesi uit Padua. Volgens dr. Bolognesi, die vorig jaar een eredoctoraat van de Faculté Jean Calvin ontving, veronderstelt de noodzaak van de verzoening een verbroken relatie. In de theologie is niet de bekering van de mens, maar de verzoening van God het belangrijkste thema, zo stelde hij.

Christus aangebrachte verzoening heeft ook een etnische uitstraling, aldus dr. Bolognesi. Als de christelijke gemeente als „microkosmos” die eenheid niet reflecteert en er in de kerk etnische splitsingen merkbaar zijn, is de kerk precies het tegenovergestelde van wat zij behoort te zijn: „een waarachtig model van verzoening.”

Dr. Yannick Imbert, als docent apologetiek verbonden aan de Faculté Jean Calvin in Aix-en-Provence, sprak over het verschil tussen verzoening en vergeving. De verzoening, die in de eerste plaats een religieus begrip is, is volgens hem van fundamenteel belang voor de verzoening tussen de volkeren.

Dit is eerste deel van een tweeluik over de Carrefour Théologique, de jaarlijkse conferentie van de Faculté Jean Calvin in Aix-en-Provence (Frankrijk), die vrijdag en zaterdag plaatshad. Maandag deel 2.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer