Binnenland

„Toekomstvisie op spoor snel nodig”

DEN HAAG – Minister Schultz (Infrastructuur) moet zo snel mogelijk een langetermijnvisie ontwikkelen voor het spoor en ze dient haar beleid daarop af te stemmen. Ook dient ze de Kamer beter te informeren over de besteding van haar budget.

Redactie politiek
16 February 2012 12:07Gewijzigd op 14 November 2020 19:24
Foto RD, Anton Dommerholt
Foto RD, Anton Dommerholt

Dat stelt de tijdelijke commissie onderhoud en innovatie spoor in haar donderdagmorgen gepresenteerde rapport ”Wissel op de toekomst”.

De commissie, die in april vorig jaar door de Kamer is ingesteld en onder leiding stond van PvdA-Kamerlid Kuiken, constateert dat de minister van Infrastructuur geen langetermijnvisie heeft voor de inrichting en het gebruik van het spoor. Mede als gevolg daarvan maakt de minister dan weer beleidskeuzes zonder deugdelijke informatie over de kosten en de opbrengsten daarvan voor de lange termijn.

Het „hier en nu”, en dan vooral kostenbesparingen op de korte termijn, zijn voor de minister leidend bij beleidskeuzes, stelt de commissie. Zo wordt onderhoudsgeld gebruikt voor tegenvallers en extra uitgaven. Of het al uitgegeven budget ooit weer wordt aangevuld, is volstrekt onduidelijk. „De minister trekt hiermee een wissel op de toekomst.”

De commissie maakt zich dan ook „ernstig zorgen over het risico dat de kwaliteit van het spoor, met name op de lange termijn, zal verslechteren door het ingezette beleid.”

In opdracht van de commissie becijferde de Algemene Reken­kamer eerder al dat maximaal 1,1 miljard euro aan spoor­budget op de plank is blijven liggen. Toen dat in het nieuws kwam, verzekerde minister Schultz de Kamer dat het om 364 miljoen euro gaat. Dat geld blijft volgens haar staan voor de spoorsector.

De commissie zet in haar rapport echter kanttekeningen bij de informatievoorziening door de minister. Tijdens haar onderzoek werd informatie „deels onvolledig en traag aangeleverd.” De commissie vraagt zich af of dat wijst op „onkunde of onwil.”

De minister heeft de afgelopen jaren „op onnavolgbare wijze met honderden miljoenen geschoven”, stelt de commissie verder. De Tweede Kamer heeft daardoor geen goed zicht op de reservering en de besteding van het spoorbudget. Daardoor is „niet duidelijk wat de Kamer nu feitelijk autoriseert.” Die situatie moet snel verbeteren.

De commissie beveelt de minister en de spoorsector verder aan dit jaar al te beginnen met de invoering van het nieuwe treinbeveiligingssysteem Ertms. Dat hoeft veel minder geld te kosten dan spoorbeheerder ProRail tot nu toe heeft doen voorkomen.

De Kamer gaat de uitkomsten van het onderzoek door de commissie gebruiken in debatten over de toekomst van het spoor.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer