„Europese voedingsretail mist de boot”
AMSTERDAM (ANP) – Europese retailers en producenten van levensmiddelen dreigen de boot naar de opkomende markten te missen. Bedrijven in Europa investeren veel minder in nieuwe markten zoals China, India en Rusland dan hun concurrenten uit bijvoorbeeld de Verenigde Staten of de Aziatische regio. Dat concludeert KPMG op basis van onderzoek onder 350 bestuurders uit de sector.
Bovendien ontwikkelen Europese bedrijven maar in beperkte mate producten die speciaal bestemd zijn voor de buitenlandse markten, aldus KPMG. „Veelal worden de producten die voor de thuismarkt bestemd zijn, aangepast aan de buitenlandse consument.” Bij bijna 40 procent van de bedrijven gaat het dan om aanpassingen aan bijvoorbeeld het label of de verpakking. Slechts een op de drie bedrijven vindt het product echt opnieuw uit voor een nieuwe doelgroep.
Dat in opkomende landen vaak moet worden samengewerkt met een lokale partner, zien veel bedrijven als belemmering om de stap te wagen. Als er dan iets misgaat, loopt hun reputatie schade op.