NMa onderzoekt fusie snackfabrikanten
DEN HAAG (ANP) – De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) doet een „diepgaand onderzoek” naar de fusie tussen de snackproducenten Buitenfood (bekend van Van Dobben en Kwekkeboom) en Ad van Geloven (onder andere Mora). Mogelijk wordt de concurrentie voor de productie en verkoop van diepvriessnacks hierdoor belemmerd, maakte de toezichthouder maandag bekend.
De NMa besloot ook dat voor de fusie een vergunning is vereist. De twee bedrijven krijgen door de fusie een groot marktaandeel en daardoor een sterke positie bij de verkoop van diepvriessnacks aan afnemers, zoals de detail- en groothandel, hotels en restaurants. „Doordat de twee belangrijkste producenten samen gaan, worden de keuzemogelijkheden voor afnemers van diepvriessnacks en uiteindelijk de consument beperkt. Dit zou kunnen leiden tot hogere prijzen, mindere kwaliteit of verminderde keuze”, aldus de NMa.
Voor het verlenen van een vergunning gaat de NMa na in hoeverre de afnemers, zoals supermarkten en groothandels, „in staat zijn tegenwicht te bieden als de gefuseerde partijen de prijzen voor diepvriessnacks blijvend en winstgevend zou verhogen.” De autoriteit had in december aan de Europese Commissie gevraagd de fusie te mogen beoordelen. De Europese Commissie gaf hier vorige maand toestemming voor.
Volgens Peter Doodeman, directeur bij Ad van Geloven, is de overlap op de Nederlandse snackmarkt beperkt omdat de twee bedrijven grotendeels verschillende segmenten en doelgroepen bedienen. „Wij blijven het volste vertrouwen hebben in het slagen van deze fusie en zijn er onverminderd van overtuigd dat onze samenvoeging geen negatieve gevolgen zal hebben voor afnemers op de retailmarkt en de foodservicemarkt”, aldus Doodeman.
De samensmelting van de twee snackbedrijven zou een onderneming opleveren met een omzet van 246 miljoen euro en een personeelsomvang van circa 1100 werknemers.