Personeel NedCar naar huis
BORN – Het personeel van NedCar in Born is maandagmorgen naar huis gestuurd om daar het slechte nieuws van de sluiting van de autofabriek te verwerken. „We worden als grof vuil aan de kant gezet”, riep een boze werknemer bij de poort.
NedCar wil de fabriek in Born dit jaar gefaseerd sluiten. De vakbonden dringen aan op een verbetering van het sociaal plan en willen dat eigenaar Mitsubishi zich buigt over alternatieven. Dinsdag is er in de fabriek een actiebijeenkomst, kondigde FNV Bondgenoten aan.
Mitsubishi Motors stopt voor 2013 de productie van auto’s in Europa, inclusief de productie van wagens bij NedCar in Born waar ongeveer 1500 mensen werkzaam zijn. Een woordvoerster van het bedrijf bevestigde maandag in Tokio dat „het nadelige zakenklimaat” Mitsubishi dwingt de productie te staken. NedCar zou uiterlijk in december stoppen met de productie van personenauto’s, aldus goed ingelichte bronnen rond NedCar maandagmorgen.
Het is de grootste autofabriek van Nederland, waar momenteel nog de Mitsubishi Colt wordt gemaakt. NedCar had al eerder aangekondigd dat directeur Joost Govaarts het personeel maandagochtend duidelijkheid zal geven over de toekomst van het bedrijf.
Mitsubishi stelde een beslissing over de toekomst van NedCar eerder al enkele malen uit, tot ongenoegen van de in onzekerheid verkerende medewerkers en vakbonden. Daardoor hadden de medewerkers vorig jaar het werk meerdere malen neergelegd.
NedCar heeft samen met de bonden de afgelopen jaren alles op alles gezet om nieuwe partijen te vinden voor de productie van auto’s in Born, maar tot nu toe zonder resultaat. Mitsubishi zegt „verschillende opties te overwegen” voor de fabriek, waaronder de verkoop aan een derde partij, aldus de woordvoerster.
Mitsubishi is de eerste grote Japanse autofabrikant die zich terugtrekt uit Europa. Volgens Japanse media wil het bedrijf zich meer gaan richten op de opkomende markten.
Het operationele verlies van de Europese tak van het concern komt in het lopende boekjaar, dat loopt tot eind maart, naar verwachting uit op 22 miljard yen (221 miljoen euro). Desondanks gaat de verkoop van het merk Mitsubishi in Europa wel gewoon door. De auto’s zullen geleverd worden vanuit fabrieken in Japan of Thailand.
Kamerdebat
De SP wil zo snel mogelijk een debat met de ministers Henk Kamp (Sociale Zaken) en Maxime Verhagen (Economische Zaken) over de toekomst van NedCar in Born. SP-Kamerlid Paul Ulenbelt wil een „maximale inspanning” van het kabinet om werk in Born te behouden.
Ulenbelt wil duidelijkheid over de toekomst voor de 1500 werknemers en hun fabriek in Limburg. Zijn er nog mogelijkheden voor een overname of voor andere investeerders? „Alles uit de kast voor behoud van werk”, stelt Ulenbelt.
Verhagen
Minister Maxime Verhagen van Economische Zaken gaat zoeken naar overnamekandidaten voor NedCar en mogelijkheden bekijken voor een doorstart van de fabriek. Hij liet dat maandag aan het ANP weten in een eerste reactie op de aankondiging van Mitsubishi dat het stopt met de productie van NedCar.
Verhagen gaat eind deze maand naar Japan om met de top van Mitsubishi te praten over verkoop van de fabriek, die binnen een jaar rond zou moeten komen. Mitsubishi heeft Verhagen toegezegd de fabriek en alle werknemers te willen verkopen voor een symbolische bedrag van 1 euro aan een overnamekandidaat. Dat moet dan wel binnen een jaar gebeuren. Verkoop zou het Japanse bedrijf de kosten van een sociaal plan voor de 1500 werknemers bij NedCar besparen.
Verhagen noemt het „bijzonder teleurstellend” dat Mitsubishi er niet van was te overtuigen de productie na dit jaar voort te zetten. „De mensen van NedCar verkeren al heel lang in onzekerheid. Dit is natuurlijk een klap. Dat heb ik vanochtend ook gezegd tegen de directeur buitenlandse productie van Mitsubishi, die in Nederland is”, aldus Verhagen.
Verhagen is niet pessimistisch over een doorstart, omdat hij de afgelopen maanden al geïnteresseerde partijen heeft gesproken. Een voordeel voor NedCar is dat het een assemblagefabriek is waar patenten geen rol spelen.
„Als ik nu het hoofd in de schoot zou leggen, doet dat geen recht aan de zorgen bij mensen die er werken. We moeten dit pad wel degelijk bewandelen, gebaseerd op de gesprekken die ik al had”, zei hij tegen BNR Nieuwsradio.
Tegelijk met gesprekken over een doorstart zal Verhagen met de Mitsubishi-top praten over een goed sociaal plan. Dat zal de 1500 werknemers de kans moeten geven om zich om te scholen. NedCar vanuit de overheid subsidiëren ziet Verhagen niet zitten. Dat heeft op termijn geen zin en is „geen verstandige besteding van belastinggeld”, zei Verhagen tegen BNR.