Bietentelers hadden prima campagne
BREDA (ANP) – De telers van suikerbieten hebben een uitstekende campagne achter de rug, bleek donderdag bij de presentatie van de jaarcijfers van de coöperatie Cosun. De opbrengst was hoger dan vorig jaar en de prijs per ton geleverde bieten was ook beter. De financiële opbrengst per hectare was gemiddeld voor de teler 4038 euro, tegenover 3092 vorig jaar.
Ook de twee suikerfabrieken in ons land draaiden uitstekend tijdens de campagne die 130 dagen duurde en eindigde op 10 januari.
Cosun betaalt dit jaar 55,69 euro per ton geleverde bieten tegenover 43,00 euro bij de vorige campagne.
De voorzitter van Cosun, Jos van Campen, maakt zich zorgen over een hervorming die de Europese Commissie wil doorvoeren. Hij voorziet sterk schommelende prijzen, waardoor telers zullen overgaan van suikerbieten op andere gewassen. De twee suikerfabrieken in ons land kunnen dan onrendabel worden.
De omzet van Cosun over 2011 komt uit op 1.776 miljoen euro en dat is iets hoger dan in 2010. De hoge wereldmarktprijzen voor suiker speelden Suiker Unie in de kaart. Een andere onderneming van Cosun, Aviko (aardappelproducten), haalde eveneens een positief resultaat, ondanks grote schommelingen in de aardappelprijzen. Ook Sensus (insuline) liet een goed resultaat zien. SVZ (fruit- en groentepurees en -concentraten) kwam na een reorganisatie uit de verliezen.