PVV vraagt of Schultz alle hsl-opties doorzag
DEN HAAG (ANP) – De PVV wil van verkeersminister Melanie Schultz weten of zij, voordat zij een beslissing nam over de toekomst van de verlieslijdende hogesnelheidslijn, alle mogelijke oplossingen goed in kaart had. Dat bleek donderdag tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer met verschillende vertegenwoordigers uit de spoorbranche.
De lijn tussen Amsterdam en België wordt uitgebaat door High Speed Alliance (HSA), een dochterbedrijf van NS en KLM, en kampt met tegenvallende passagierscijfers. Tijdens de zitting klaagden buitenlandse concurrenten van NS over het feit dat zij geen rol speelden in het vinden van een oplossing.
Schultz besloot namelijk om met NS een akkoord te sluiten. Onderdeel daarvan is dat de lijn wordt ingepast in de normale dienstregeling. De deal kost Schultz honderden miljoenen euro’s, maar een faillissement zou miljarden kosten.
In een debat met Schultz wil PVV-Kamerlid Leon de Jong later van de minister horen of zij bij het nemen van die beslissing een goed totaalbeeld had. De Jong werd tijdens de zitting verrast door een vertegenwoordiger van het Britse spoorbedrijf Virgin. Die voelde zich door het ministerie van Schultz genegeerd. Volgens de zegsman klopte zijn bedrijf wel steeds op de deur van het ministerie, maar bleef het aan de andere kant stil. Een zegsman van Deutsche Bahn zei donderdag dat met zijn bedrijf geen contact is geweest.
Het uitblijven van contact noemde D66-Kamerlid Kees Verhoeven bizar. Een woordvoerster van Schultz liet donderdag weten dat gedurende het proces de voorkeur uitging naar een oplossing met NS. Het ministerie wilde tijdens dat proces niet de verwachting wekken dat er een aanbesteding zou volgen. Het samenvoegen van het gewone spoornet met het traject van de hsl zou in dat scenario niet langer mogelijk zijn geweest. „De inschatting is dat die integratie het beste resultaat oplevert voor reiziger en belastingbetaler”, aldus de woordvoerster van Schultz.