Economie

„Grove inschattingsfout van ING”

AMSTERDAM (ANP) – De aanhoudende storingen bij internetbankieren van ING en de verklaringen van het bedrijf hierover wijzen erop dat de bank een „grove inschattingsfout” heeft gemaakt. Dat zei Wilbert de Vries, hoofdredacteur van technologiewebsite Tweakers.net woensdag tegen het ANP.

25 January 2012 15:06Gewijzigd op 14 November 2020 18:53
Foto ANP
Foto ANP

ING heeft verklaard dat de storingen onder meer worden veroorzaakt door een niet goed functionerende database. De bank heeft nu een limiet gezet op het aantal klanten dat tegelijk kan internetbankieren.

Volgens de hoofdredacteur wijst dat er op dat de database niet meer dan een bepaald aantal klanten tegelijk aan kan door een serverbeperking. „Een storing wijst erop dat je niet ’in control’ bent. Blijkbaar zijn ze niet goed voorbereid op de grote toename in het aantal transacties van de laatste jaren.”

Het systeem waar ING mee werkt, is volgens hem al tientallen jaren oud. „Eigenlijk zou er een nieuw systeem moeten komen, maar dat is een hele grote investering in de bankwereld”, aldus De Vries. Bovendien is het voor een bank lastiger om extra servercapaciteit bij te schakelen via een externe partij, gezien het veiligheidsrisico. In de ING-databases staan namelijk allerlei privacygevoelige gegevens van klanten.

De hoofdredacteur sluit een hackaanval als achterliggende oorzaak uit. „Dan hadden ze de site wel offline gehaald, om geen verdere risico’s te lopen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer