Moederbedrijf Wegener wil flink bezuinigen
LONDEN (ANP) – Het Britse mediabedrijf Mecom, in Nederland eigenaar van uitgever Wegener, wil de komende jaren flink besparen. Een andere manier waarop het bedrijf wil inspelen op de veranderingen in het medialandschap is de invoer van een ’betaalmodel’ voor alle platforms, inclusief mobiele (ipad en iphone). Dat bleek uit de dinsdag bekendgemaakte strategische evaluatie.
Bestuursvoorzitter Tom Toumazis besloot direct na zijn aantreden in augustus 2011 de strategie tegen het licht te houden. Mecom stelt dat de kracht van het bedrijf ligt in de kwaliteit van de medewerkers en het sterke abonneebestand. „De 1,2 miljoen abonnees hebben solide oplage-inkomsten opgeleverd, ondanks de flinke economische tegenwind.”
Toch staan alle mediabedrijven voor „aanzienlijke uitdagingen” naarmate de bedrijfstak zich verder ontwikkelt. „Het internet en sinds kort ook tablets en smartphones veranderen de manier waarop lezers nieuws en informatie tot zich willen nemen. Tegelijkertijd staan de advertentie-inkomsten onder druk door de economische onzekerheid en een terugval in de uitgaven van de consument.”
Om deze uitdagingen het hoofd te kunnen bieden en te kunnen profiteren van kansen in de toekomst heeft Mecom een aantal strategische speerpunten opgesteld. Zo wil het bedrijf een betaalmodel invoeren voor alle platforms, inclusief mobiele. Mecom komt met betaalde iPad-apps voor alle toptientitels, gevolgd door apps voor apparaten die draaien op het Androidsysteem van Google en op HTML5.
Daarnaast wil Mecom tussen nu en 2014 een kostenbesparing realiseren van 70 miljoen euro door „te snijden in de personeelsbezetting op alle functieniveaus.” Dit jaar moet dat al 25 miljoen euro opleveren. Mecom neemt dit jaar en in 2013 een buitengewone last gerelateerd aan de besparingsmaatregelen, die naar verwachting in 2014 hebben geleid tot een kostenverlaging van 25 miljoen euro. Inclusief eerder aangekondigde besparingen door de outsourcing van IT-diensten brengt het totaal dat jaar naar verwachting op 35 miljoen euro.
Ook wil Mecom de portefeuille versterken door bedrijven met een lage marge onder de loep te nemen, alsmede de gratis dag- en weekbladen die geen kernactiviteit vormen tenzij ze betaalde activiteiten ondersteunen of hogere marges opleveren. Daarnaast kijkt Mecom naar de mogelijkheden voor investeringen in, samenwerking of desinvestering van de Poolse activiteiten.
De Nederlandse activiteiten zullen meer aandacht krijgen „omdat daar het zwaartepunt van de groep ligt.”
De maatregelen moeten leiden tot een stijging van de winstmarge (ebitda) met 2,5 procentpunt tot 13,3 procent in 2014.