Gemengde reacties op plan voor taxi-examen
De brancheorganisatie van taxichauffeurs heeft positief gereageerd op de plannen van minister Peijs van Verkeer om een examen voor taxichauffeurs in te voeren.
De brancheorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) denkt dat de nieuwe eis het imago van de branch positief kan bijstellen. „Het zorgt voor een kwaliteitsimpuls in de taxibranche. Nu weet een kleine groep het zo bont te maken dat de rest van de sector en de consument eronder lijden”, aldus een woordvoerder van KNV.
KNV vraagt zich wel af wie het beleid van Peijs gaat betalen. De organisatie heeft berekend dat 25.000 van de huidige 45.000 taxichauffeurs een cursus moeten volgen als iedereen die sinds 2001 het beroep uitoefent wordt opgeroepen voor een examen. „Met ongeveer 2000 euro aan opleidingskosten per chauffeur kost het beleid van Peijs al gauw 50 miljoen euro. Daar mogen ondernemers en chauffeurs niet voor opdraaien.”
De Consumentenbond is daarentegen teleurgesteld over de daadkracht van de minister. „We weten nu al maanden dat de liberalisering van de taximarkt mislukt is. Er moet nu direct worden ingegrepen door bijvoorbeeld de maximumtarieven fors te verlagen”, aldus een woordvoerder. De bond maakt zich grote zorgen. Uit een onderzoek van het ministerie van Verkeer en Waterstaat waaruit tv-programma NOVA donderdag citeerde, zou blijken dat de prijzen ondanks de liberalisering met 25 procent zijn gestegen. Daarnaast namen de afgelopen jaren het marktaandeel (min 11 procent) en het aantal ritten af.
Volgens de Consumentenbond is een vakopleiding volstrekt geen garantie voor een kwaliteitsverbetering en duurt het opzetten daarvan veel te lang.
De gemeente Amsterdam vindt de invoering van een examen voor taxichauffeurs een goede stap, maar zegt dat daardoor nog lang niet alle taxiproblemen in de hoofdstad worden opgelost. Zo blijft er sprake van overvolle standplaatsen en een gebrek aan stratenkennis, aldus een woordvoerster van de gemeente donderdag. Met het examen moeten basisvaardigheden zoals klantgerichtheid en rijvaardigheid worden gegarandeerd.
De gemeente wil blijven praten met het Rijk over de problemen, aldus de woordvoerster. „In Amsterdam is de situatie toch problematischer en specifieker dan in andere steden.” Boven op het examen van Peijs heeft de gemeente een eigen examen voor taxichauffeurs waarin onder meer de stratenkennis wordt getest. Chauffeurs die hiervoor zijn geslaagd, krijgen een vignet. Vanaf 1 februari 2004 mogen alleen deze chauffeurs gebruikmaken van tram- en busbanen, waardoor ze sneller op de plek van bestemming zijn.