Handreiking over sociale media gepresenteerd aan synode PKN
DOORN – Aan het moderamen van de synode van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) is vrijdag een rapport gepresenteerd over omgang met sociale media. Lennart Aangeenbrug MTh, recent afgestudeerd theoloog, schreef de handreiking voor predikanten en kerkelijk werkers.
De ”Handreiking Beroepscode Sociale Media; gericht op voorgangers, kerkelijk werkers en vrijwilligers binnen de Protestantse Kerk in Nederland” verschijnt op dezelfde dag dat de predikantenvereniging Op Goed Gerucht op het seminarie Hydepark in Doorn bijeenkomt over dat thema. De studie van Aangeenbrug is uitgegeven door Social Missie en is op die website te downloaden.
Aangeenbrug heeft aangehaakt op het goedkeuren van een beroepscode (pdf) voor predikanten en kerkelijk werkers tijdens de synodebijeenkomsten in november. Daarin ontbreekt een leidraad voor omgang met sociale media. Aangeenbrug wil met zijn onderzoek dat hiaat vullen.
De gedragscode is bedoeld voor predikanten en kerkelijk werkers die al actief zijn op sociale media. De studie geeft tools in handen om op internet actief te zijn.
Reflectie
Reflectie is belangrijk voordat gegevens op het web worden gezet, stelt Aangeenbrug. Gegevens zijn vaak nog jarenlang te vinden, ook al zijn ze van de eigen website weggehaald. Want eenmaal gepubliceerd is altijd gepubliceerd. Anonimiseren van gegevens op sociale media of online kerkbladen is wenselijk. „Een melding dat een gemeentelid met een ziekte thuis zit, kan door een mogelijke toekomstige werkgever jaren later boven water worden gehaald.”
Aangeenbrug adviseert om na te denken hoe men zich wil profileren op een netwerksite als Twitter. Zo kan kerkelijk taalgebruik vervreemdend werken. En ambt en privé mogen door elkaar lopen, maar dat kan ook uit de hand lopen. „Spreken namens de kerk sluit niet uit om te vertellen over het verjaardagsfeest van dochterlief. Maar hoe komt een privéfrustratie over als de lezer iemand in de rol van het ambt verwacht?”
Communicatie op het vlak van sociale media kent een aantal verschillen boven die in het echte leven. Andersdenkenden zijn op Twitter snel te vinden. „Schrik daar niet voor terug, maar ga met de juiste verwachtingen een ‘debat’ in en sluit het goed en op tijd af. Neem zoals in een fysiek debat af en toe afstand.”
Twitter is voor ijdele ego’s, zo wordt vaak gezegd. Aangeenbrug herkent het probleem, maar relativeert het ook. „Sociale media zijn niet allereerst de ruimte waar je jezelf presenteert maar waar je de ander iets geeft, vanuit een genereuze, gunnende grondhouding. Welk mooier getuigenis kan de kerk afgeven dan een ander geluid te laten horen? Niet het geluid van het ‘Grote Ik’, niet van de ander, maar van de Ander die er voor de ander is.”