Kerstgedachte stuwt verkoop straatkrant
DEN HAAG (ANP) – Voor straatkrantverkopers is het traditioneel goed zaken doen in de laatste weken van het jaar. Gewapend met een dubbele stapel kranten, een kerstmuts met lichtjes en in de weet dat mensen in de kerstdagen hun hand vaker over het hart strijken, gaan ze op pad. De oplage van de verscheidene edities van het straatnieuws ligt rond de kerstperiode twee keer zo hoog als normaal en dat komt de handel ten goede. Dat blijkt uit een rondgang langs verscheidene redacties van het straatnieuws.
„Was het maar iedere maand kerst”, verzucht Floor de Booys, hoofdredacteur van het Haagse Straatnieuws. Waar de Haagse daklozenkrant normaal een oplage heeft van 12.000 kranten is de decembereditie 25.000 keer afgedrukt. „Het is een beetje wrang dat tijdens de kerstdagen mensen wel iets vaker om zich heen kijken en een krant aanschaffen, maar na deze periode weer snel overgaan tot de orde van de dag.”
Volgens de Haagse hoofdredacteur is de kerst voor dak- en thuislozen sowieso een goede periode. „In de hele stad zijn er tal van initiatieven voor daklozen. Er zijn meerdere plekken waar de mensen hun buikje rond kunnen eten. Je merkt ook dat mensen een soort schuldgevoel hebben in deze tijd van het jaar.” Volgens De Booys geeft juist de tijdelijkheid een wrange nasmaak. Ze laat het daarom ook niet na om daar in haar voorwoord van de kersteditie aan te refereren.
Ook in Amsterdam vraagt coördinator Jeroen de Rooij van Stichting Z, uitgever van de Amsterdamse straatkrant zich openlijk af waarom mensen in de kerstperiode hun hart wel over het hart kunnen strijken. „Waarom kan dit niet ook in april of augustus”, zegt hij. Net als in Den Haag ligt de oplage van de eindejaarseditie van de Amsterdamse krant bijna op het dubbele van normaal, 20.000 exemplaren tegenover 12.000 normaal.
In Utrecht worden de kranten zo kort voor de jaarwisseling eveneens eenvoudiger aan de man gebracht. „De verkopers doen een kerstmuts op en maken wat extra circus en dat werkt”, zegt Frank Dries, hoofdredacteur van het Utrechtse Straatnieuws. Anders dan in Amsterdam en Den Haag worden er in Utrecht niet meer kranten afgedrukt. „De oplage is ook in december gewoon 18.000”, vervolgt Dries. „Wat wel opvalt is dat de verkoper van klanten vaker een extraatje krijgen. Het is alleen jammer dat mensen daarbij vaak vergeten de krant mee te nemen. Dat is zonde, want het is naast een goed doel ook gewoon een leuk blad.”