Consument

Koopjesjagen op de zeebodem

Shoppen in Lelystad is kiezen. Of een bezoekje brengen aan de grote ketens in het centrum of snuffelen in de ruim honderd outletzaken van Batavia Stad.

Gisette van Dalen-Heemskerk

16 December 2011 21:39Gewijzigd op 14 November 2020 18:16
Koffie- en leescafé Bij Max is een populair ontmoetingspunt voor studenten, senioren en winkelend publiek. Foto RD
Koffie- en leescafé Bij Max is een populair ontmoetingspunt voor studenten, senioren en winkelend publiek. Foto RD

Winkelcentrum De Promesse is nagelnieuw. Nog maar twee maanden terug vond de officiële opening plaats. En dat is te merken. Bijvoorbeeld aan de brandschone parkeergarage. En aan de winkels die stuk voor stuk zowel vanbinnen als vanbuiten keurig verzorgd ogen.

Op het plein voor de ingang van het deels overdekte winkelcentrum torent een beeld van Cornelis Lely 30 meter boven het winkelend publiek uit. Aan deze waterbouwkundige dankt de stad zijn naam. De hoge zuil van basaltkeien staat symbool voor het materiaal waar de dijken rond de Flevopolder van zijn gemaakt.

Winkelen in Lelystad betekent eigenlijk shoppen op de zeebodem, want Flevoland is pas tussen 1955 en 1968 ingepolderd. Geen wonder dat fraaie, monumentale panden ontbreken. Helaas compenseert het wat saaie stadshart dat gemis niet met opvallende winkels. Vooral filialen van grote ketens zoals HEMA, Dixons, Miss Etam, H&M, The Sting, Wibra en Bakkerij Bart bepalen het straatbeeld.

De wind is vlagerig en koud. Misschien dat de tafels bij de FEBO daarom allemaal bezet zijn. Marian Zandbergen en Mara Frank zijn een deur verder, bij Koffie- en leescafé Bij Max, neergestreken. Gemiddeld één keer per week is het tweetal er te vinden. Frank: „We moeten voor ons werk in Lelystad zijn. Meestal spreken we dan Bij Max af. Het grote voordeel van dit centrum vind ik dat in een relatief klein gebied veel soorten winkels zitten. Alhoewel ik de leuke boetiekjes een beetje mis.”

Het tweetal is ook wel eens bij outletwinkelcentrum Batavia Stad geweest, maar vond het aanbod daar tegenvallen. Zandbergen: „Als je van chique merken houdt, is het aardig om er rond te lopen. Maar dan nog vind ik de kleding bizar duur.”

Jacqueline, werkzaam bij Bij Max, heeft niet de indruk dat de winkels in het centrum van Lelystad veel concurrentie ondervinden van Batavia Stad. „Het zijn twee gescheiden stromen van mensen. Af en toe komt er iemand binnenhollen die wil weten welke buslijn er naar het outletwinkelcentrum gaat.”

Aan de leestafel in het café bladeren senioren de stapels kranten door. „Wij krijgen hier de doorsnee van de Lelystadse bevolking over de vloer. Vandaag is het niet druk. Meestal zit het hier veel voller.”

Ook in de winkelstraten is het opvallend rustig. Maar het kan nog stiller. Een kilometer of vier verderop in Batavia Stad liggen de winkelstraten er nagenoeg verlaten bij.

Dat is in vakantieperiodes en de weekenden wel anders, weet marketingmanager Sanne Bokma. „Mensen komen hier niet voor een uurtje, maar maken er een heel dagje uit van. Met name in de zomer krijgen we veel recreanten over de vloer. En ook in de kerstvakantie is het altijd druk.”

Behalve Nederlanders weten ook Duitsers, Engelsen en Chinezen Batavia Stad te vinden. „Jaarlijks trekken we 2,2 miljoen bezoekers. En dat aantal groeit nog steeds.”

Karin en Janca „nee, geen achternamen” komen uit de buurt van Assen. Ze lopen beladen met tassen richting hun auto. „We zijn vooral geslaagd voor man en kinderen. Af en toe plannen we een dagje Batavia Stad. Het is gezellig om een dag samen uit te gaan. En we lopen hier tegen leuke koopjes aan.”

Toch zijn de aanbiedingen eind november niet overweldigend. Een Gaastrablouse van een vorig seizoen met 30 procent korting? In de gewone winkel is de nieuwe collectie al met hetzelfde percentage afgeprijsd. En een outletjack van bijvoorbeeld Airforce kost op internet minder.

„Standaard gaat er 30 procent van de nieuwprijs af”, meldt Sanne Bokma. „Op 1 december barst de uitverkoop echt los. Dan lopen de kortingen op tot 70 procent. Dat zijn toch echt interessante percentages.”

Dit is het zevende en laatste deel in een serie over winkelroutes.



Lelystad als winkelstad

Voordat automobilisten de stad binnenrijden, komen ze door een oer-Hollands landschap. Weilanden en akkers wisselen elkaar af. En overal draaien de wieken van windmolens hun rondjes. Een plek voor de auto valt er hartje stad altijd wel te vinden. In de parkeergarages betaalt winkelend publiek 1,10 euro per uur. Ook op het parkeerterrein van outletwinkelcentrum Batavia Stad moet de knip open. Voor de eerste vier uur geldt een tarief van 3 euro. Een dagkaart kost 7,80 euro.


Altijd opruiming

In Batavia Stad is het altijd opruiming. De ruim honderd winkels bieden onderdak aan zo’n 250 merken. Een stadsmuur, houten poorten en gekleurde winkelpanden moeten bezoekers de indruk geven dat ze ronddwalen in een oud vestingstadje. Maar dan wel een met een McDonald’s, La Place en een pizzeria.

www.bataviawerf.nl


Emaillen vergiet

Vooral dames halen hun hart op in de Villeroy en Bochzaak in Batavia Stad. Restpartijen van de fabriek of van opgeheven winkels komen hier terecht. Glaswerk, porseleinen serviezen, maar ook een emaillen vergiet zijn voor een voordeelprijsje te koop. Frederike Poddewijn grabbelt in grote manden naar doosjes met porseleinen vogeltjes. Tevreden haalt ze er twee identieke exemplaren uit. „Dit is een geweldige winkel. Ik koop er cadeautjes voor de hele familie.”


Koffie én krant

Koffie- en leescafé Bij Max is een populair ontmoetingspunt voor studenten, senioren en winkelend publiek. Het ligt ingeklemd tussen winkels en het station bevindt zich aan de overkant van de straat. De eerlijke thee van Dilmah of koffie van Max Havelaar –eventueel voorzien van een broodje of een taartpunt– smaakt er goed. Maar bestellen hoeft niet. Wie een krant wil lezen aan de grote tafel of zijn e-mail wil checken op een computer is evengoed hartelijk welkom.


Uien uit automaat

De hele dag gewinkeld, maar niet aan eten kopen toegekomen? Geen nood. Bij Boerderijwinkel Lelystad verstrekt een automaat –nadat de bezoeker er geld in heeft gestopt– 24 uur per dag aardappelen, uien en eieren. Tijdens de openingsuren van hun winkel verkopen Ino en Anke Meijer ook producten zoals jam, vruchtendrank en zuivel.

www.boerderijwinkellelystad.nl

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer