Binnenland

Aanvaring containerschepen op Westerschelde

De berging van het containerschip Pelican 1, dat na een aanvaring op de Westerschelde met zware averij tegen de wal bij Bath is gezet, gaat ruim een week in beslag nemen. Dit heeft berger Multraship uit Terneuzen zondagmiddag meegedeeld.

ANP
21 July 2003 08:23Gewijzigd op 14 November 2020 00:26
BATH - De berging van containerschip Pelican 1, dat zondag na een aanvaring op de Westerschelde met zware averij tegen de wal bij Bath is gezet, gaat nog ruim een week in beslag nemen. - Foto Willem Woznitza
BATH - De berging van containerschip Pelican 1, dat zondag na een aanvaring op de Westerschelde met zware averij tegen de wal bij Bath is gezet, gaat nog ruim een week in beslag nemen. - Foto Willem Woznitza

De bergers zijn inmiddels begonnen het bovendek van het onder Maltese vlag varende schip leeg te halen. Een woordvoerder van Multraship verwacht dat het gehele schip zal moeten worden leeggehaald voordat wegslepen mogelijk is.

Het scheepvaartverkeer op de Westerschelde is zondag geregeld stilgelegd vanwege inspecties van het schip. Duikers bekeken dan de situatie van het schip onder water. Er is nog niet geheel in kaart gebracht hoe groot het gat in de romp van de Pelican 1 is en op welke manier dit gedicht kan worden.

Het stilleggen van het scheepvaartverkeer leverde volgens een woordvoerder van de Scheepvaartdienst Westerschelde voor enkele schepen een vertraging van zes tot zeven uur op. De verwachting is dat het scheepvaartverkeer nog zeker tot en met morgen rekening moet houden met vertragingen.

De Pelican 1 raakte zondag in het Nauw van Bath rond 02.20 uur uit koers en werd aangevaren door de Maersk Bahrein, varend onder de vlag van de Bahama’s, aldus de politie. De Maersk Bahrein kon ondanks de opgelopen schade op eigen kracht naar de haven in Vlissingen-Oost varen.

De politie en de brandweer meldden dat de Pelican 1 geladen is met onder meer 70 ton zoutzuur in gasvorm en 70 ton waterstofperoxide. Een woordvoerder van Multraship zegt deze stoffen nog niet te hebben aangetroffen op het schip. Volgens de politie blijkt uit de vrachtbrieven dat de gevaarlijke stoffen zich wel degelijk aan boord bevinden. Tijdens de ruiming van de containers wordt de lading dan ook extra gecontroleerd door de brandweer.

De Pelican lekt nog steeds olie. Het zou daarbij gaan om zware marinedieselolie die het schip als brandstof gebruikt. De bestrijding van deze olie, die zich inmiddels verspreidt op de Westerschelde, is volgens de politie moeilijk. Twee oliebestrijdingsvaartuigen zijn begonnen de olie te ruimen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer