Opinie

Evangelisatie met folders soms wel effectief

Hoewel folderwerk niet altijd even effectief is, kunnen de eenvoudige brochures wel degelijk gebruikt worden om mensen stil te zetten en terug te roepen tot God en de gemeente, reageert G. Baan.

14 December 2011 18:16Gewijzigd op 14 November 2020 18:12

De directeur van Agapè, Mark de Boer, stelt dat klassieke vormen van evangelisatie vaak „knullig” zijn. (RD 9-12). Hij doelt onder meer op het folderen en het vanachter een marktkraam aangaan van gesprekken.

Krachtige taal van De Boer. Hoewel zijn woorden niet de mijne zijn, voel ik deels met hem mee. Het is een gegeven dat veel mensen, waaronder de jeugd, niet of nauwelijks meer lezen. Willen we hen bereiken, dan is een foldertje niet effectief.

Er valt ook te discussiëren over de vraag of we moeten willen dat een evangelisatiefolder met andere reclamefolders op de deurmat valt. De folder wordt dan al snel gezien als reclame en ook als zodanig beoordeeld: de ontvanger staat er sceptisch tegenover. Laten we ervoor waken het Evangelie waardig door te geven en niet te verlagen tot een consumptieartikel.

De Boer benadrukt het belang van evangelisatie door onze levenshouding. Ook daarin heeft hij gelijk. Mensen beoordelen de folders naar het beeld dat ze hebben van de mensen die ze verspreiden. Het imago van een gemeente en van gemeenteleden speelt dus een rol. Iemand zei eens confronterend: „Jullie hebben prachtige folders met een mooie boodschap, maar als jullie uit de kerk komen, groeten jullie niemand en lopen met de gezichten naar de grond.”

Ondanks de redenering van De Boer zijn er genoeg argumenten die voor het folderen pleiten. Door middel van folderacties betrek je gemeenteleden, veelal jongeren, bij het evangelisatiewerk. Dit leidt tot een stukje bewustwording, waardoor ze ook hun eigen omgeving met andere ogen gaan bezien: Hoe sta ik zelf ten opzichte van mijn onkerkelijke naaste? Vooral voor jongeren uit een overwegend kerkelijke omgeving gaat bij het folderen rond een evangelisatiepost vaak een wereld open.

Een folder is ook heel zinvol bij doelgericht evangelisatiewerk. Het is fijn om na een gesprek op straat een folder te kunnen meegeven waarin de gesprekspartner alles nog eens kan nalezen. Ook kan een folder goed dienen als uitnodiging voor specifieke activiteiten, zoals een inloop, kerstzangavond of kinderclub.

Ten slotte, iedere evangelist die wel eens foldert, zal kunnen vertellen dat de Heere ook folders gebruikt om mensen op het spoor van Zijn Woord en gemeente te zetten. Neem die oude moeder. Haar kinderen belden na haar overlijden op om het ‘abonnement’ op de brochures die op haar nachtkastje lagen, op te zeggen. Het bleken evangelisatiefolders te zijn. De vrouw bewaarde ze als „kleinoden” op haar nachtkastje. Wij weten niet altijd wat de Heere met Zijn Woord doet. Wij tellen, maar zien slechts aan wat voor ogen is. De Heere telt ze ook en kent de Zijnen. Dit weten we ook: Zijn Woord zal niet ledig tot Hem wederkeren.

De auteur is landelijke toeruster evangelisatiewerk namens het deputaatschap evangelisatie van de Gereformeerde Gemeenten.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer