Provincie kiest voor Blankenburgtunnel
DEN HAAG – De provincie Zuid-Holland kiest voor de aanleg van de Blankenburgtunnel, en niet voor de Oranjetunnel als nieuwe oeververbinding onder de Nieuwe Waterweg.
Dat maakte gedeputeerde I. de Bondt woensdag bekend tijdens een commissievergadering.
De Blankenburgtunnel zou een verbinding moeten vormen tussen de A20 en de A15 ten westen van Rotterdam. Tweede variant om het verkeer rond Rotterdam te ontlasten, is de tussen Maassluis en Hoek van Holland gelegen Oranjetunnel.
Alle betrokken overheden maken dezer dagen een keuze tussen beide varianten van de nieuwe oeververbinding onder de Nieuwe Waterweg.
De gemeente Westland koos onlangs voor de Blankenburgtunnel, evenals gemeenten op Voorne-Putten. De gemeenteraad van Midden-Delfland is echter tegen de Blankenburgtunnel. De fracties kozen unaniem voor de Oranjetunnel als voorkeursvariant. De raadspartijen zijn bang dat de Blankenburgtunnel onherstelbare schade aanricht aan de natuur.
Minister Schultz van Haegen maakt nog deze maand een keuze tussen beide varianten.
De Blankenburgtunnel valt niet in de smaak bij natuur- en milieuorganisaties, vanwege de mogelijke aantasting van het groengebied van Midden-Delfland. Zo kantte Natuurmonumenten zich tegen de aanleg van de tunnel en voerde het een handtekeningenactie op Facebook.
Uit een recente verkeersstudie van Rijkswaterstaat blijkt dat de Blankenburgtunnel de files rond Rotterdam beter oplost dan de Oranjetunnel. Ook is de Blankenburgtunnel goedkoper in aanleg.
Nadeel van de Blankenburgtunnel is dat het drukker wordt op de A20 tussen Vlaardingen en het Kleinpolderplein.