Relevantie voor de wereld inherent aan christelijk geloof
Christenen willen hun geloof niet relevant maken. Het geloof ís relevant omdat het Evangelie van Christus van grote betekenis is voor de wereld, reageert Klaas Quist op dr. Kees Boele (RD 18-11).
Lees ook: Christendom dat relevant en present wil zijn, is on-Bijbels
Christenen die hun geloof relevant willen maken zijn geseculariseerd. Dat stelt Kees Boele, voorzitter van het college van bestuur van de Christelijke Hogeschool Ede. Een geseculariseerd christen is op de huidige wereld gericht in plaats van op het hemelse vaderland. En daarmee verkwanselen wij ons hemelse burgerschap en is uitgedaagd christendom verworden tot menselijke religie, betoogt Boele.
De analyse van Boele is scherp en herkenbaar. Een oprecht christen kan niet seculier zijn. Paulus zegt immers dat we de dingen moeten zoeken die boven zijn, waar Christus is. Christenen kijken daarom omhoog. Ze weten van een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Ze zien met groot verlangen uit naar de grote dag van Jezus om ten volle de beloften van God te genieten, in Christus Jezus hun Heer.
Deze oriëntatie op Christus maakt christenen in zekere zin wereldvreemd. Geleid door de Geest van Christus en Zijn Woord kennen christenen de gevaren van de wereld. En vanwege de oriëntatie op Christus worden christenen niet werkelijk begrepen. In vele delen van de wereld worden ze hierom vervolgd, gevangengezet of zelfs gedood.
Als er voor de wereld iets relevant is, dan is het wel de bevrijdende boodschap dat God in Christus de wereld met Zichzelf verzoent. Dit woord van verzoening willen christenen delen.
Het gaat nog dieper. Het is een goddelijke opdracht om Hem te eren zodat Hij verheerlijkt wordt. Jezus zegt: „Laat uw licht zo schijnen voor de mensen, dat zij uw goede werken zien en uw Vader, Die in de hemelen is, verheerlijken” (Matth. 5:16). Christenen worden door God en de wereld uitgedaagd om de wereld in te gaan.
Bijbel
Boele stelt dat christenen die zich door de wereld uitgedaagd weten, seculier zijn. De Bijbelse leert anders: De eerste christenen verkochten hun bezittingen en verdeelden de opbrengst onder degenen die iets nodig hadden. En ze stonden in de gunst bij het hele volk.
Dorkas was overvloedig in goede werken en in liefdegaven die zij schonk. En als zij is gestorven, laten de weduwen Petrus zien wat Dorkas voor hen had gedaan.
Wanneer Paulus in Athene is, raakt hij in zijn geest geprikkeld. En vanuit de synagoge gaat hij op de Areopagus met de wijsgeren in gesprek.
De apostel Jakobus stelt dat „zuivere en onbevlekte godsdienst voor God en de Vader is dit: wezen en weduwen bezoeken in hun verdrukking en zichzelf onbesmet bewaren van de wereld” (Jak. 1:27). Verderop stelt Jakobus dat geloof niet zonder werken kan. Als de werken ontbreken, is het geloof dood.
Kortom, de oriëntatie op Christus sluit oriëntatie op de wereld in. Juist vanuit dat diepe en intense verlangen om op Hem te lijken, kijken christenen met ontferming naar de wereld om hen heen en komen ze in beweging. Niet om God een handje te helpen, zoals Boele stelt, maar om zich als een werktuig voor Christus in te laten zetten. Christenen laten zichzelf gebruiken als levende stenen voor de bouw van een geestelijk huis.
Dat dit geestelijk huis het hele leven omvat, blijkt wel uit de woorden van Jezus wanneer Hij spreekt over de komst van de Zoon des mensen in al Zijn heerlijkheid. Het voeden van hen die honger hebben, het geven van water aan hen die dorstig zijn, het huisvesten van vreemdelingen, het kleden van naakten, het bezoeken van gevangenen hoort daar helemaal bij.
Rentmeester
Het wezenlijke van een gelovig leven is dat we het toekomstige verbinden met het hedendaagse. Niet om het beter te willen doen dan de wereld. Wel omdat we weten dat Gods Koninkrijk ook nu al is. Alles ligt onder Zijn heerschappij. In de tijd dat de heer op reis is, hebben wij de plicht een goede rentmeester te zijn.
Christenen willen hun geloof niet relevant maken. Het is relevant omdat het Evangelie van Christus van grote betekenis is voor de wereld!
Gelukkig worden studenten aan de Christelijke Hogeschool Ede opgeleid met een open en naar buitengerichte blik. Ik ben wel benieuwd hoe het navolgen van Christus praktisch wordt toegepast. Ik hoop en bid dat dit jaarlijks alumni oplevert die volledig op Christus georiënteerd zijn en Hem zoeken te verheerlijken, elke dag en overal.
De auteur is oprichter van stichting De Navolging. Onder de noemer ”Leef als Daniël” probeert deze stichting een brug te slaan tussen het volgen van Jezus en het leven van elke dag ( www.leefalsdaniel.nl ).