Roep ’Hallo Jumbo’ wordt steeds luider
RIJSWIJK (ANP) – Van een regionale groothandel in koloniale waren tot één van de snelstgroeiende supermarkten in Nederland.
De van oorsprong Brabantse supermarktketen Jumbo heeft met de overname van C1000 weer een grote slag geslagen in supermarktland. De nieuwe combinatie telt 725 winkels, heeft een omzet van 7,5 miljard euro en een marktaandeel van circa 23 procent. Een overzicht van de keten met naar eigen zeggen de laagste prijs en de meeste keuze.
In 1921 begon Johan van Eerdt in Veghel met zijn groothandel. Neef Frits van Eerd - van Eerdt is ondertussen veranderd in Van Eerd - krijgt na verloop van tijd de leiding over het concern dat almaar groter wordt. Het is echter Frits’ zoon Karel die het familiebedrijf verandert in de Jumbo supermarktketen zoals deze nu bekend is. In 1983 kocht hij de formule Jumbo van oprichter Jan Meurs die samen met zijn vrouw Anita 4 jaar eerder in Tilburg de supermarktketen was gestart.
De naam Jumbo is bedacht door Meurs. Hij zocht naar een dier (de olifant) als symbool dat machtiger was dan concurrent Torro (stier), waarmee hij in Tilburg moest concurreren. Saillant detail is dat Meurs eerder werkzaam was voor Torro, een winkelketen die later overging in Edah en Konmar.
Jumbo onderscheidt zich naar eigen zeggen door de zeven grootste ergernissen van klanten in te dammen. Onder meer verzekert de keten aan zijn klanten dat er geen lange wachtrijen bij de kassa staan, en dat de prijzen in de winkel gegarandeerd het laagste zijn.
Het bedrijf, dat de reclameslogan ’Hallo Jumbo’ hanteert, heeft na de eerdere overname van Super de Boer 255 filialen, waarvan 142 eigen winkels. Het marktaandeel van de keten was in 2010 ruim 6 procent. Dat aandeel is sinds 2003 meer dan verdubbeld. Er werken krap 23.000 mensen. Vorig jaar boekte de onderneming, die nog altijd in volledige handen is van de familie Van Eerd, een omzet van bijna 1,8 miljard euro. gecombineerd met de cijfers van Super de Boer is dit bedrag zelfs 3,5 miljard euro.