Democratische kandidaat Dean regeert internet al
De Democratische presidentskandidaat Howard Dean maakt politieke furore dankzij internet. Bijna de helft van de 7,5 miljoen dollar campagnegeld die hij tot dusverre heeft verzameld, is via internet geschonken. Talrijke Amerikanen voeren op eigen initiatief via internet kennelijk met groot succes campagne voor Dean, zo heeft het Amerikaanse dagblad USA-Today dinsdag bericht.
De krant toont op de voorpagina een tekening van een man, vanaf de rug gezien, die de trappen van het Witte Huis oploopt. De trap bestaat uit een toetsenbord van een computer.
Het uiteindelijke effect van de internetcampagnes is nog moeilijk te voorspellen maar andere kandidaten moeten zich volgens de krant zorgen maken over Dean die ’cyberspace’ regeert.
Andere kandidaten hebben ook webpagina’s die hun standpunten weergeven of transacties met donors regelen. Maar in Deans ’cyberspace’ bemoeien Amerikanen in heel het land zich actief met zijn standpunten en de campagne via internet. Internetgebruikers houden ’online’ bijeenkomsten en debatten en geven adviezen aan hun kandidaat, de gouverneur van Vermont, Howard Dean.
Zo was er recent een internetter die Dean steunt en via een particuliere webpagina voorstelde bijeenkomsten te houden om gezamenlijk brieven te schrijven gericht aan een te houden cruciale partijbijeenkomst van de Democraten. USA-Today trok in Alexandria bij Washington naar een zo’n bijeenkomst en constateerde dat het storm liep. Dat ook tot verbazing van de initiatiefnemers die een veel te kleine ruimte hadden geregeld. Dit was slechts een van de driehonderd bijeenkomsten in heel het land die het particuliere internet-initiatief ten behoeve van Dean die avond had bewerkstelligd.
De meeste politici en partijen maken veel gebruik van internet. Dat is vooralsnog overwegend een hulpmiddel bij het naar voren brengen van de politieke boodschap van de afzender. Deans internetpolitiek staat meer open voor boodschappen van de internetgebruiker en poogt actief de surfende aanhang met elkaar in contact te brengen. Een gevolg van de open benadering van kandidaat Dean is dat er opvallend veel mensen voor het eerst interesse tonen voor de politiek.
Een van de campagnekreten voor kandidaat Dean, ’de volksgemachtige Howard’ of ’people-powered Howard’ komt niet van een duur betaalde publiciteitsfirma maar is geplukt uit een email van een aanhanger.
Een universitair onderzoeker heeft 294 webpagina’s gevonden op het internet waar speciaal over Dean en zijn politiek wordt gediscussieerd. Dat is vijf keer meer dan alle andere presidentskandidaten tezamen. Waarnemers verwachten dat andere campagneleiders voor de verkiezingen van volgend jaar hun webstrategie onder de loep nemen als gevolg van Deans internetsuccessen.
De Democraten waren pioniers in het samenbrengen van politiek en internet. De eerste presidentskandidaat die email benutte in de campagne was in 1992 de Democraat Jerry Brown uit Californië. De eerste webpagina voor propaganda voor een kandidaat was die van senator Dianne Feinstein, een Democrate uit Californië. In hoeverre een kandidaat kan winnen dankzij internetgebruik is niet duidelijk. Maar aangenomen wordt dat de eerste Amerikaanse politicus die dankzij het internet een verkiezing won, Jesse Ventura was in 1998. Hij werd toen als onafhankelijke kandidaat gekozen tot gouverneur van Minnesota.