„Verkeersveiligheid lijdt onder plannen kabinet”
AMERSFOORT – Donkere wolken pakken zich samen boven Veilig Verkeer Nederland. Het kabinet wil de bijdrage voor de organisatie halveren. „Onbegrijpelijk.” Dinsdagavond buigt de Kamer zich over het plan.
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu trekt voor volgend jaar 11,4 miljard euro uit voor verbetering van de bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid in Nederland. Met het extra geld voor spoorlijnen en wegen worden belangrijke knelpunten aangepakt.
Minister Schultz reserveert 100 miljoen euro in 2013, oplopend naar 500 miljoen per jaar voor grote projecten als de ring bij Utrecht, de ruit van Rotterdam, de Holland Rijnlandroute, de bypass bij Nootdorp en de railaansluiting op Maasvlakte 2.
Tegelijkertijd vallen op andere fronten forse klappen. Voor Veilig Verkeer Nederland en het wetenschappelijk verkeersinstituut SWOV dreigen kortingen van 50 procent op de bijdrage van het Rijk. VVN krijgt op een begroting van 11 miljoen euro, elk jaar 4 miljoen uit Den Haag. Met het plan blijft er in 2015 slechts 2 miljoen van over.
„Heel vervelend”, verklaart VVN-directeur Linda van der Eijck. „Niet alleen voor ons, maar het meest triest is het voor de vele duizenden vrijwilligers die actief zijn als verkeersouder, voorlichter op scholen of verkeersbrigadier.”
Van der Eijck noemt de korting onbegrijpelijk. „Het kabinet roept burgers op de handen uit de mouwen te steken. Dan moet je niet tegelijk hierin snijden. Onze vrijwilligers zijn juist erg betrokken en bevlogen.”
De aandacht van het kabinet voor verkeersveiligheid is „ondermaats”, vindt de VVN-directeur. „Deze plannen komen de veiligheid op de weg niet ten goede. Je kunt superveilige infrastructuur aanleggen, maar verkeersveiligheid kan niet zonder beïnvloeding van gedrag. Veiligheid is mensenwerk.”
Het aantal dodelijke slachtoffers in het verkeer daalt de laatste jaren. Toch mag daarmee de inzet voor een grotere veiligheid niet verslappen, benadrukt Van der Eijck. Ze wijst erop dat het aantal gewonden stijgt. In 2010 vielen er 19.200 ernstig gewonden in het verkeer, 3 procent meer dan in 2009. „We hebben nog een klus te klaren.”
De bezuiniging op VVN roept niet alleen bij de organisatie vragen op. Voormalig verkeersofficier Koos Spee twitterde dat de minister met dit bedrag 200 meter meer snelweg kan aanleggen. „Voor het ministerie is 2 miljoen slechts een druppel, voor ons een forse aderlating”, zegt Van der Eijck. „Daarom vinden wij het onverteerbaar.”
Bij VVN moeten door dit plan circa vijftien fte’s verdwijnen. Gedwongen ontslagen zijn onontkoombaar. VVN probeert de bezuiniging op te vangen door meer leden te werven, meer sponsors te zoeken en meer te bezuinigen.
Tegelijk lobbyt VVN in Den Haag om het plan van tafel te krijgen. Niet zonder succes. Een ruime Kamermeerderheid, onder aanvoering van het CDA, wijst de aangekondigde bezuinigingen af, zo bleek medio september. Hetzelfde geldt voor het snoeien op het SWOV.
Daarmee is de kou nog niet uit de lucht. „De minister heeft tegen de Kamer gezegd: Ik heb veel waardering voor VVN, daarom bezuinigen we maar 50 procent. Zegt u dan maar waar ik wel op moet snoeien.”
De Kamer is dinsdagavond aan zet. „Het blijft spannend.”