„Betalen voor de brandstof, anders vliegen we niet”
LONDEN (AP) – Luchtvaartmaatschappijen vragen tegenwoordig geld voor drankjes aan boord, extra bagage, maaltijden of bepaalde stoelen. Een Indiase luchtvaartmaatschappij maakt het echter wel heel erg bont: passagiers worden, als ze al in het vliegtuig zitten, gevraagd om de portemonnee te trekken om brandstof te betalen. Doen ze dat niet, dan gaat de reis niet door.
Honderden passagiers die van het Indiase Amritsar onderweg waren naar Groot-Brittannië strandden donderdag nog voordat ze goed en wel vertrokken waren. De luchtvaartmaatschappij, Comtel, eiste van de passagiers geld voor de brandstof. Het vliegtuig zou niet vertrekken voordat iedereen aan boord tienduizend roepies had betaald, omgerekend ruim honderdveertig euro.
Enkele dagen geleden vond er een vergelijkbaar incident plaats. Personeel van een chartervlucht van Comtel ging tijdens een tussenstop in Wenen met de pet rond. In totaal moesten de reizigers toen 23 duizend euro dokken om de rest van de vlucht van Amritsar naar Birmingham te bekostigen. De passagiers die geen contant geld bij zich hadden werden gesommeerd in de stad een pinautomaat op te zoeken.
Channel 4 toonde donderdag beelden van de discussie in het vliegtuig dat in Wenen aan de grond stond. „We hebben wat geld nodig voor brandstof, om het vliegveld te betalen, we hebben geld nodig om alles te betalen wat we nodig hebben. Als je naar Birmingham wilt, moet je betalen.”, aldus het cabinepersoneel. De passagiers hebben uiteindelijk betaald.
Bhupinder Kandra, grootaandeelhouder van Comtel, zei dat reisorganisaties wel geld hebben geïnd van de reizigers, maar dit niet hebben overgemaakt aan de luchtvaartmaatschappij. „Dit is niet mijn probleem.”, zei hij. „Het probleem ligt bij de reisagenten.” Kandra benadrukte dat Comtel solvabel is en dat „de show gewoon doorgaat.” „Wij zijn niet door ons geld heen, we hebben genoeg.”
Volgens het vliegveld in Birmingham zijn de geplande vluchten van Comtel voor dit weekeinde geannuleerd.