Uit de klas gezet? Arresteer de docent
NIEUWEGEIN – Je staat voor de klas, je zet na tien keer waarschuwen een onhandelbare leerling buiten de deur en je wordt door de politie gearresteerd en in de cel gezet. Krijgt de leerkracht steeds vaker de schuld, of dat nu terecht is of niet?
Adjunct-directeur R. J. Wesselingh van het Anna van Rijn College in Nieuwegein is weer een vrij man. Maar de behandeling die hem ten deel viel –door de politie opgepakt worden, drie uur in een cel moeten zitten omdat ouders hem beschuldigden van mishandeling– heeft hem veel gedaan.
Het overkwam de adjunct woensdag, toen hij volgens het protocol ingreep in een ontspoorde klassensituatie en een 13-jarige leerling op de gang zette. Vrijdag werd het voorval bekendgemaakt.
Over de kwestie ontstond behoorlijk wat onrust in de samenleving. De teneur van veel reacties: mag een docent tegenwoordig niet eens meer de orde handhaven in de klas?
Het Anna van Rijn College blijft vierkant achter de schoolleider staan. Ook CNV Onderwijs vindt het verwerpelijk wat er is gebeurd, „vooral omdat de leraar en de adjunct-directeur hebben gehandeld volgens het protocol en hun werk naar eer en geweten hebben gedaan”, zegt woordvoerder Joany Krijt.
De leerlingen zijn begonnen met vechten, stelt Krijt. „Het is heel vervelend dat een leerling daarbij kleerscheuren heeft opgelopen, maar dat heeft niets met de adjunct-directeur te maken.” Zij vindt dat scholen met elkaar over dit onderwerp moeten gaan praten.
Dat zal ook wel gebeuren, vermoedt Dick Both, projectleider opvoeding bij Driestar Educatief. „In tegenstelling tot slaan, vermoed ik dat dit een issue is waar nog niet vaak over is nagedacht. Zo’n casus gaat de media in; dat zal betekenen dat er in heel veel teams over nagedacht zal worden.”
Both ziet geen kwaad in het handelen van de adjunct-directeur voor zover hij de kwestie kent. „Ik heb zelf ook voor de klas gestaan. Op het moment dat een leerling na tien keer sommeren weigert om weg te gaan, wordt er een machtsspel gespeeld. Dertig andere leerlingen kijken toe: hoe gaat-ie dat aanpakken?” Als een docent dan iemand beetpakt „en op een nette manier buiten de deur zet, schrik ik daar niet van”, aldus Both. „Er is ergens een grens, zegt mijn boerenverstand. Je moet íéts, en bovendien handel je op zo’n moment onder hoogspanning.”
Both constateert dat ouders minder vanzelfsprekend achter de school staan dan 30, 35 jaar geleden. „Ik heb daar geen cijfers over; het is mijn praktijkervaring. Als een school een sanctie oplegt, komt het steeds minder vaak voor dat ouders zich rücksichtslos achter de school opstellen. Dat is funest voor het gezag van de leerkracht.”
Natuurlijk kan de leerkracht wel degelijk de fout ingaan, benadrukt Both. Maar ook in dat geval blijft zijn advies: val de school niet af. „Dat moet je niet willen als ouder. Ben je het ergens niet mee eens, bel dan zelf de leerkracht. Maar communiceer niet via het kind.”