Jongens naast meisjes presteren beter bij examens
Britse schoolinspecteurs menen dat de relatief beroerde prestaties van jongens op scholen kunnen worden verbeterd door ze naast meisjes in de schoolbanken te zetten. Het idee staat in een vrijdag gepubliceerd rapport van een onderzoeksbureau gespecialiseerd in het onderwijs, zo schrijft het dagblad The Independent.
De conclusies van een onderzoek op tweehonderd Britse scholen geven aan dat op de instellingen waar een „op geslacht gebaseerde zitplaatsenpolitiek” is doorgevoerd, de presaties van leerlingen, vooral jongens, beter zijn. De beter presterende schooljongens erkennen volgens de conclusies vaak zelf dat ze harder werken als ze niet naast hun vrienden zitten in de klas.
Jonge jongens vergen meer aandacht en beter onder onderwijs dan meisjes. Die leren volgens de onderzoekers goed ook indien de kwaliteit van de school of de capaciteiten van onderwijzers te wensen overlaten. Jongens geven het dan eerder op en rebelleren tegen leraren die ze niet respecteren. Hierdoor presteren jongens vaak slechter dan ze zouden kunnen. Dit is geen nieuw of onbekend probleem, erkennen de onderzoekers, maar de zitplaatsenpolitiek kan een nieuwe oplossing zijn.