Aegon schrapt banen via natuurlijk verloop
Bij Aegon Nederland verdwijnen de komende drie jaar 300 tot 450 banen. Dat is 10 tot 15 procent van de kleine 3000 banen die de verzekeraar in Nederland telt. Gedwongen ontslagen zijn niet nodig.
Het kan via natuurlijk verloop, aldus heeft Aegon Nederland vrijdagmorgen bekendgemaakt. De banenreductie vloeit voort uit de nieuwe organisatiestructuur die het concern begin 2004 in Nederland wil invoeren. Dit moet leiden tot kostenbesparingen. Van welke omvang is vooralsnog niet duidelijk. Het gaat om substantiële bedragen, zei een woordvoerder slechts. Een deel van de besparingen steekt Aegon in opleidingen en extra investeringen in ict.
De herstructurering brengt met zich mee dat twee van de vijf vestigingen in Nederland worden gesloten. Er blijven er drie over: in Den Haag, één in het noorden en één in het midden van het land. Over de vestigingsplaats van de twee laatste kantoren is nog geen beslissing gevallen, aldus de woordvoerder. Een en ander betekent dat een deel van het personeel van werkplek moet veranderen en wellicht moet verhuizen.
In de huidige structuur zijn de verschillende bedrijfsonderdelen in hoge mate zelfstandig. Ze bedienen specifieke klantengroepen en beconcurreren elkaar in voorkomende gevallen. Deze onderdelen worden vervangen door vijf zogenoemde servicecenters -met elk hun eigen specialiteit (pensioenen, leven individueel, schade, bankactiviteiten en vermogensbeheer)- en vier marketing- en verkooporganisaties. Aegon Nederland denkt op die manier de klanten beter te kunnen bedienen.