Heffing redding voor reclamewaakhond
Op advertenties, radiospotjes en andere mediareclame komt vanaf 1 januari waarschijnlijk een heffing van 0,03 procent. Met die heffing kan voortaan de Reclame Code Commissie worden betaald.
Dat hebben de Reclame Code Commissie en de Vereniging van communicatie-adviesbureaus (VEA) donderdag gezegd. Betrokken instanties werken het voorstel momenteel uit. De heffing moet circa 900.000 euro per jaar opleveren.
Het voortbestaan van de Reclame Code Commissie was dit voorjaar onzeker geworden. De stichting kreeg steeds moeizamer geld van de deelnemende brancheorganisaties, zoals het Nederlands Uitgeversverbond (NUV), de Consumentenbond, de Stichting Ether Reclame (Ster) en de koepelorganisaties voor lokale en regionale omroepen.
„De financiering van de Reclame Code Commissie is gestoeld op vrijwillige bijdragen van allerlei organisaties. Als het economisch slechter gaat, komt dat systeem onder druk te staan”, verklaart VEA-directeur F. Blanchard, die de commissie graag wil behouden.
De nieuwe reclameheffing moet het voortbestaan zekerder maken. Vooruitlopend op de invoering staan de Vereniging van communicatie-adviesbureaus (VEA) en BVA/Associatie Nederlandse Adverteerders dit jaar garant voor het voortbestaan.
De Reclame Code Commissie behandelt jaarlijks ruim 2000 klachten over reclame-uitingen, bijvoorbeeld omdat deze misleidend of onfatsoenlijk zouden zijn. Als een reclame in strijd met de reclamecode is, worden de media geacht de uiting niet meer op te nemen. Zonder codecommissie zouden de klagers naar de rechter moeten stappen voor een onafhankelijk oordeel over reclame-uitingen.
De Bond van Adverteerders vindt de heffing niet vervelend. „Het is een extra regeltje op de factuur van mediabureaus”, stelt H. Kouwenhoven, directeur van de Bond van Adverteerders (BVA), die ruim 200 grote adverteerders vertegenwoordigt. Kouwenhoven vindt het beter dat de sector zo zichzelf kan blijven reguleren dan dat de overheid dat zou overnemen. Hij benadrukt dat het benodigde geld een zeer klein deel is van de 3,5 miljard euro voor mediareclame per jaar.
De Consumentenbond reageert „niet laaiend enthousiast”, juist omdat de heffing op vrijwilligheid is gebaseerd. „Wij geloven meer in een dwingende maatregel”, aldus een woordvoerder. De bond is wel bereid mee te werken aan een proef van een jaar.