HEMA slaat na 85 jaar vleugels verder uit
AMSTERDAM (ANP) – Op 2 november 1926, precies 85 jaar geleden, opende de Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam (HEMA) haar allereerste winkel in de Amsterdamse Kalverstraat. Anno 2011 is de winkelketen aanwezig in vijf landen met bijna 600 winkels. Het bedrijf zag de omzet vorig jaar met 3 procent toenemen tot 1,11 miljard euro, het operationeel resultaat steeg met 11 procent tot 158 miljoen euro.
Arthur Isaac en Leo Meyer introduceerden met die eerste winkel het Amerikaanse ’nickel & dime’ concept in ons land. Daarmee kwam een droom uit om artikelen tegen een vaste, lage eenheidsprijs voor mensen met een kleine beurs te verkopen. Het HEMA-concept is na 85 jaar nauwelijks veranderd. Ook bekende klassieke producten als de tompouce en de rookworst zijn niet uit de schappen weg te denken.
In de beginjaren waren de Nederlandse vestigingen vooral in de grotere steden te vinden. Pas vanaf 2004 kwamen daar kleinere winkels in dorpen en wijken bij. Ook exploiteert het bedrijf in Nederland een aantal take-aways op drukke locaties als stations en Schiphol, en er loopt een proef in negen filialen met de verkoop van versproducten als groenten, fruit en vlees.
Sinds de jaren ’80 slaat HEMA ook de vleugels uit naar het buitenland. In België is het concern sinds 1984 aanwezig en binnenkort opent de 85e winkel daar de deuren. Duitsland en Luxemburg volgden en sinds 2009 is HEMA ook actief in Frankrijk.
Begin 2008 sprak de winkelketen de ambitie uit om binnen Europa verder te willen groeien en nieuwe markten te verkennen. Met het onlangs geopende zevende filiaal in Frankrijk werkt HEMA hard aan deze ambitie. In Frankrijk, Luxemburg, Duitsland, België en Nederland wil HEMA haar positie verder uitbouwen.
Onlangs stond de keten zelf nog in de etalage. Investeringsmaatschappij Lion Capital, die HEMA in 2007 kocht, zou de winkelketen willen verkopen, maar onderhandelingen liepen op niets uit. Supermarktconcern Ahold was in beeld voor een overname, maar gesprekken liepen naar verluidt stuk op de prijs. De koopsom zou 1,5 miljard euro bedragen, volgens marktvorsers te veel. Op 23 juni bevestigde het bedrijf niet langer meer te koop te staan en in handen van Lion Capital te blijven.
HEMA wil het jubileum niet ongemerkt voorbij laten gaan. Voor de klanten zijn er bijzondere acties met een knipoog naar vroeger. Zo brengt HEMA nostalgische breipatronen terug in een actueel ’The Best of’ breiboek. Ook maken klanten met een actie via facebookpagina ’ik wil mijn trui terug’ kans de trui van vroeger opnieuw gebreid te krijgen door een heus HEMA-oma-brei-team.