ASR pakt fraude met smartphones aan
DEN HAAG (ANP) – Verzekeringsconcern ASR gaat monteurs inzetten om te beoordelen of ingediende schadeclaims voor kapotte smartphones en tablets terecht zijn. Dat maakte het verzekeringsconcern maandag bekend.
De reparateurs moeten beoordelen of de toestellen nog gerepareerd kunnen worden, voordat er een schadevergoeding wordt uitgekeerd. ASR wil daarmee ook fraude tegengaan en voorkomen dat door de ’enorme schadelast’ de premie van de inboedelverzekering stijgt.
Steeds meer mensen hebben een smartphone of tablet. Wanneer de apparaten binnenshuis stukgaan, kan er een claim onder de inboedelverzekering worden ingediend. Doordat de toestellen kwetsbaarder en duurder worden, krijgt ASR te maken met steeds meer en hogere claims.
Om fraude te voorkomen gaat ASR controleren of de beschadiging overeenkomt met de opgegeven toedracht. Apparaten die niet meer te repareren zijn, worden uit de roulatie gehaald.
Volgens het Centraal Bureau voor Verzekeringsstatistiek neemt het aantal claims telkens toe als er een nieuwere versie van hetzelfde product op de markt is gekomen. Vooral die conclusie „vraagt om extra alertheid op onrechtmatige claims”, aldus ASR.