Numico: er zit muziek in Europese baby’s
Voedingsbedrijf Numico heeft zijn prooi voor de komende jaren exact in het vizier: de baby’s in West-Europa. Door de ouders in deze landen over te halen meer babyvoeding te kopen, kan het concern zich overeind werken. Die verwachting sprak Numico-topman J. Bennink maandag uit.
Het ideaalplaatje dat Bennink, afkomstig van Danone, voor ogen heeft, is Frankrijk. Daar verteren baby’s gemiddeld 165 kilo fabrieksvoeding per jaar. Bovendien groeit de markt, uitgedrukt in bestedingen, er jaarlijks met 8 procent. „Het is niet alleen een stabiele markt, maar er is ook ongelooflijk veel groei”, aldus de topman.
Numico, bekend van Nutricia, denkt dat dergelijke florissante cijfers ook in de rest van West-Europa haalbaar zijn. Nu nog verbruiken kinderen daar gemiddeld 123 kilo babyvoeding per jaar. Bovendien groeit de markt in West-Europa slechts 0,2 procent per jaar. „Wij willen de Franse groeicijfers nastreven”, aldus Bennink.
Numico’s babyvoeding is momenteel goed voor eenderde van de inkomsten van het bedrijf. Bennink wil dat het onderdeel in 2006 een omzetgroei van 5 tot 7 procent laat zien.
Volgens de topman zijn ouders in West-Europa best bereid om extra te betalen voor goede voeding, omdat het de gezondheid van hun kinderen aangaat. Verder houdt Numico vast aan de gedachte dat er meer valt de verdienen aan voedingsmiddelen voor peuters. Numico heeft daar al producten voor, zoals Bambix. Die kunnen meer worden verkocht, ook aan wat oudere kinderen, verwacht het bedrijf.
Het geplande offensief zal zich vooral richten op Nederland en het Verenigd Koninkrijk, waar Numico marktleider is. In het aantrekkelijke Frankrijk hoopt Numico slechts mee te genieten van de groeiende markt. Een aanvalsplan om daar marktleider te worden heeft Bennink niet, omdat hij het onhaalbaar en overdreven duur acht. Dat geldt ook voor grote landen als Duitsland, Italië en Spanje, waar het voedingsbedrijf eveneens een derde plek inneemt op de markt.
Om meer omzet uit de West-Europese markt te slepen, worden de bestedingen aan promotie en productontwikkeling stevig opgevoerd. Het bedrijf kondigde maandag een reorganisatie aan, die vanaf 2006 jaarlijk 35 miljoen euro moet opleveren. Tweederde van de besparingen vloeien naar de verkoopafdelingen en de productlaboratoria. Tevens zal het voedingsbedrijf komend jaar 4,5 procent van de omzet investeren, onder meer ook in productinnovatie. Tussen 2001 en 2003 investeerde Numico 3,5 procent van de omzet.
De investeringen in promotie zijn volgens de Numico-topman hard nodig. Het concern zegt voldoende kwaliteit in huis te hebben. Probleem is dat het niet hard genoeg roept hoe goed de producten zijn, aldus Bennink.
De bestuursvoorzitter zei geen plannen te hebben om het brede palet aan merken onder één noemer te brengen om Europa te veroveren. „Als ik met het lokale merk marktleider ben in Polen, zou ik gek zijn als ik het omdoop tot Nutricia.”