Consument

Golf, beachvolleybal en Bijbel-apps op Gezinsbeurs Wegwijs

UTRECHT – Donderdag is het 
zo ver; de aftrap van de 
negentiende editie van de Wegwijsbeurs. „Elke keer 
weer voel ik een gezonde 
spanning.”

Jan Mark ten Hove
19 October 2011 07:57Gewijzigd op 14 November 2020 17:12
Foto RD
Foto RD

Maandagmiddag in de Jaarbeurshal in Utrecht. In hal 1 is het een drukte van belang. Grijpkranen rijden af en aan met elementen, standbouwers sjouwen met onderdelen. Boorgeluiden en hamergetik geven een impressie van het werktempo.

Een aantal senioren staat te kijken hoe een van hen voorzichtig een trapje beklimt. Het blijken vrijwilligers van stichting Woord en Daad te zijn. In drie dagen tijd moeten ze vanuit het niets een Afrikaans huisje in elkaar timmeren. Dat is aan deze mannen wel besteed.

Een paar meter verderop zitten vier mannen te lunchen in een luxe woonchalet. „Ja, deze is te koop”, vertelt de oudste van het kwartet. „Voor 70.000 euro ben je de gelukkige eigenaar, krijg je er een schuurtje bij.”

Willeke en Sara zijn druk bezig met het soppen en boenen van hun stand: Interclassic Music. Morgen moeten de cd’s van Florian Poepjes erin liggen. In een hoekliggen de veelgevraagde schijfjes.

In een verlaten hoek in hal 2 posteert Tars Bennis voor zijn stand. Hij blijkt een verzamelaar van modeltreinen. „Ik ontmoet altijd veel mensen die interesse hebben in mijn collectie”, zegt Bennis met gepaste trots. „Modeltreinen is nostalgie, het spelen op een zolderkamer.” Zijn paradepaardje is een houten Duitse trein van ongeveer 1,20 meter lang. Compleet met passagiers, balkon, restauratie en nog veel meer. De exacte waarde mag niet in de krant, zegt hij samenzweerderig. „Maar het gaat om duizenden euro’s.”

Vlak voor de ingang heeft Erdee Beursorganisatie haar zenuwcentrum. De telefoon staat niet stil. Gerrit-Jan Schulp (35) van Erdee Beursorganisatie staat voor de uitdaging om de Wegwijsbeurs in goede banen te leiden. „Elke keer weer voel ik een gezonde spanning als op de eerste ochtend de deuren opengaan. Gaat alles goed? Slaat het concept aan?”

Dit jaar experimenteert Erdee Beursorganisatie met een geheel nieuwe opzet. Schulp: „We werken met zes paviljoens: Bewust, Charmant, Jong, Robuust, Shopping en Vitaal. De bedoeling daarvan is zo veel mogelijk doelgroepen te bedienen.”

Schulp legt in een paar steekwoorden de filosofie van de paviljoens uit. „Bewust slaat op identiteit en andere bewuste keuzes. Op deze locatie kan de beursbezoeker geestelijke lectuur, muziek en informatie over voeding en gezondheid verwachten. Met Charmant willen we de vrouwelijke bezoeker bedienen. Bijvoorbeeld met een show van historische bruidsmode.

Jong heeft een groot beachvolleybalveld en een kooi waar gevoetbald kan worden. Ook zijn er zitzakken en is er een hangkeet om te ontspannen. Robuust is voor de mannelijke bezoeker. Veel mannen gaan vooral voor hun gezin en de gezelligheid mee. Hier kunnen ze bijvoorbeeld motorrijden onder begeleiding van een instructeur.

Met Shopping spelen we in op koopjes. Hier zijn onder andere een stoffenmarkt en een speeltuin voor kinderen. Vitaal is ingericht voor de 50-plusser. Er ligt een fietsparcours waar ouderen kunnen rijden op een elektrische fiets of een scootmobiel. Op speciaal aangepaste computers kunnen de senioren leren met een computer om te gaan.”

Niet alleen het concept van Wegwijs is nieuw, ook de openingstijden zijn veranderd. De beurs gaat morgen van start en duurt tot en met dinsdag. Schulp: „Door rekening te houden met de vakantiespreiding willen we zo veel mogelijk mensen de gelegenheid geven om de beurs te bezoeken.”

Deze editie van Wegwijs besteedt ook aandacht aan sociale media. Zo zijn er demonstraties met een iPad, met speciale voorlichting over Bijbel-apps. En er is een quizvorm waarbij vragen beantwoord moeten worden via Twitter.

Gevraagd naar het hoogtepunt van de Wegwijsbeurs noemt Schulp de variëteit van het aanbod; voor elk wat wils. Van golfbaan tot waveboardparcours en van computerplein tot creatieve workshops. „Wat ik echt bijzonder vind, is dat de 90-jarige mevrouw Mijnders-van Woerden dagelijks wil vertellen over haar zendings­ervaringen in Zuid-Amerika. Dat zet mensen aan het denken. Een beurs­bezoek hoeft niet alleen luchtig te zijn.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer