Economie

BlackBerry: impact op bedrijf nog niet bekend

AMSTERDAM (ANP) – Research in Motion (RIM), de maker van BlackBerry, komt zijn klanten tegemoet door gratis applicaties beschikbaar te stellen met een waarde van ruim 100 dollar (circa 72 euro). Bovendien kunnen zakelijke klanten een maand lang gebruikmaken van gratis technische ondersteuning. Vier vragen aan Arnaud Bret, Benelux-directeur van RIM.

17 October 2011 17:54Gewijzigd op 14 November 2020 17:10
BlackBerry  Foto ANP
BlackBerry Foto ANP

Volgens analisten is dit een slimme zet van RIM om klanten naar de appservice te lokken. Klopt dat?

„Nee, dat is onzin. Er zijn tot nu toe al meer dan 1 miljard applicaties gedownload via de service. Wij hebben dit besluit genomen om onze klanten te belonen voor hun geduld en loyaliteit vanwege de storing van afgelopen week.”

Maar er zullen klanten bij zitten die helemaal geen behoefte hebben aan gratis apps of technische ondersteuning. Komen jullie ook nog met andere toezeggingen?

„We proberen onze klanten al de hele tijd tegemoet te komen. Zo staan we achter de schermen voortdurend in contact, ook in Nederland. We voeren overleg over hoe we zo’n storing in de toekomst kunnen voorkomen en we wisselen vooral veel informatie uit met zakelijke klanten.”

Telecomproviders in Nederland hebben aangegeven in gesprek te willen met RIM over de mogelijkheden om klanten te compenseren voor de langdurige storing. Wordt er al gesproken over zo’n regeling?

„We hebben veel overleg gehad met de telecomproviders T-Mobile, Vodafone en KPN om het netwerk weer op gang te krijgen, want dat was op dat moment het belangrijkste. Er zal nog overleg volgen, maar op dit moment kan ik daar niet meer over zeggen.”

Door de storing konden miljoenen mensen wereldwijd geen gebruikmaken van de BlackBerrydiensten. Wat zijn de financiële en imagogevolgen voor het bedrijf?

„We weten nog niet wat de gevolgen van de storing van afgelopen week zijn voor onze resultaten over het derde kwartaal. Van de gratis apps en technische ondersteuning weten we dat ze geen invloed hebben op de resultaten. Verder prijzen we het geduld van onze klanten.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer