Eerste Dreamliner rolt bij Boeing naar buiten
De tickets voor de eerste commerciële vlucht van de gloednieuwe Boeing 787 zijn weggevlogen. De prijs –15.000 tot 25.000 Amerikaanse dollar– was geen enkele belemmering. Het gaat dan ook om iets bijzonders.
Het Japanse All Nippon Airways (ANA) is de trotse eerste gebruiker van de nieuwe Dreamliner van Boeing, een zeer geavanceerd toestel. En dat onderstreept de luchtvaartmaatschappij op 26 oktober met een speciale vlucht van Tokio naar Hongkong. ANA schreef voor enkele tickets een veiling uit, waarvan de opbrengst naar een goed doel gaat.
Toch is de Dreamliner niet zonder slag of stoot aangekomen bij ANA. De eerste zou drie jaar geleden al in gebruik zijn genomen. Boeing kampte echter met flinke problemen die de levering van het toestel ernstig vertraagden. Allerlei technische en organisatorische mankementen hebben de aflevering van de 787 vertraagd.
Vooral de toepassing van nieuwe, onbekende materialen vergde veel onderzoek en tijd om te testen. Niet eerder is er in een vliegtuig zo veel gebruik gemaakt van kunststoffen als in de Boeing 787. Composieten van koolstofvezels maken de helft van de massa van de Dreamliner uit, inclusief de romp en de vleugels. Hierdoor is het vliegtuig relatief licht en daardoor 20 procent efficiënter in het brandstofverbruik dan andere vliegtuigen van vergelijkbare grootte. Het gebruik van kunststoffen resulteert ook in fors lagere onderhoudskosten.
Behalve uit composieten is het vliegtuig opgebouwd uit aluminium (20 procent), titanium (15 procent), staal (10 procent) en 5 procent andere materialen. Door het gebruik van langere rompsecties zijn er 50.000 klinknagels minder nodig dan voorheen. Tot de vernieuwingen voor passagiers behoren een aangenamere cabinedruk en hogere luchtvochtigheid.
De Dreamliner is in 800.000 manuren op de computer ontworpen. Via honderden tests zijn de belastingsgrenzen van het vliegtuig benaderd. Uniek is de flexibiliteit van de vleugels. Bij een belasting van anderhalf maal de normale druk gaven de vleugeltips een uitslag van 7,6 meter zonder te breken.
Ruim vijftig ondernemingen over de hele wereld maken onderdelen voor de 787. Speciaal ontwikkelde motoren van General Electric en Rolls-Royce geven een vliegbereik van 15.750 kilometer. Toen Boeing de 787 eind 2003 aanbood, gingen de toestellen als warme broodjes over de toonbank.
Eind september omvatte het orderboek 821 Dreamliners van in totaal 56 maatschappijen. Air France-KLM gaf recent een intentieverklaring voor de aanschaf van 25 Dreamliners. Die moeten vanaf 2016 geleverd worden en gaan bij beide divisies van de maatschappij vliegen. Op termijn moet er elke drie dagen een Dreamliner uit de assemblagehallen rollen.
ANA zal het toestel als eerste vanaf november officieel inzetten op lijnvluchten.