Meeste dagbladen zien oplage opnieuw dalen
AMSTERDAM – De meeste dagbladen hebben de papieren oplage in het afgelopen kwartaal zien dalen, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.
Dat blijkt uit dinsdag gepubliceerde cijfers over het tweede kwartaal van 2011 van HOI, instituut voor media-auditing. Wel nam het aantal abonnementen op e-papers –digitale replica’s van de gedrukte versies– bij praktisch alle aanbieders toe.
Wat betreft de papieren editie wisten alleen de Volkskrant (0,6 procent), NRC Handelsblad (0,2 procent) en nrc.next (2 procent) de betaalde oplage licht uit te breiden. De overige titels noteerden verliezen, waarbij De Telegraaf met een teruggang van 7,5 procent de grootste veer liet. Het AD zakte terug met 1,9 procent, Het Financieele Dagblad met 2,2 procent, Trouw met 0,5 procent.
Ook de christelijke landelijke dagbladen noteerden in het afgelopen kwartaal een verlies vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De verspreide oplage van het Nederlands Dagblad zakte van 29.207 naar 27.862 (min 4,6 procent) stuks. Het Reformatorisch Dagblad (RD) ging van 53.154 naar 52.426 (min 1,4 procent). Het RD verkocht wel 381 extra e-papers, een plus van 10,8 procent.