„Albert Heijn beste merk van Nederland”
AMSTERDAM (ANP) – Consumenten geven Albert Heijn het hoogste cijfer in een onderzoek naar de beste retailmerken van Nederland. De supermarkt van moederconcern Ahold scoort het beste op categorieën als ’acties en aanbiedingen’, ’in-store beleving’ en ’betrouwbaarheid’. Dat blijkt uit een onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van vergelijkingssite Kelkoo.
Consumenten hechten volgens Kelkoo het meeste belang aan het begrip ’prijs-kwaliteitverhouding’. Dat werd door bijna de helft van de resondenten als de meeste belangrijke factor gekozen. Daar komen winkels als Aldi en Lidl op de hoogste plaats. Maar uit het onderzoek blijkt dat dit niet voldoende is om een plek in de top tien van beste merken te veroveren. Volgens de klanten laten de prijsvechters het namelijk op andere punten afweten.
Bol.com, Ikea en Wehkamp zitten Albert Heijn op de hielen en staan op respectievelijk nummer twee, drie en vier. Bol.com scoort het hoogst op online-shopping en Ikea staat vlak achter Albert Heijn als het gaat om in-store beleving en klantenservice.
Albert Heijn wordt, behalve als klantvriendelijk en milieubewust, ook beschouwd als het meest innovatief ten opzichte van concurrenten.
Het begrip ’hip’ blijkt voor klanten van weinig belang te zijn. Slechts 1 procent van de ondervraagde mensen zegt dat dit het meest van invloed is op de keuze voor een winkel.
Het onderzoek van Kelkoo is afgelopen juni uitgevoerd onder 1500 respondenten in Nederland. De ondervraagden gaven een beoordeling van de 45 grootste detailhandelaren en de vijf belangrijkse online-winkels van het land.