Lerarenopleiding universiteiten hoog gewaardeerd
Het gaat steeds beter met de lerarenopleidingen aan de universiteiten. Ze reageren goed op de steeds veranderende eisen van de scholen. Ze leiden goede beginnende eerstegraads leraren op en hebben aandacht voor het academische karakter van de opleiding.
Dat concludeert een commissie die de kwaliteit van het onderwijs en onderzoek van de opleidingen onderzocht. Het rapport van de commissie is donderdag aangeboden aan M. d’Hondt, de voorzitter van de universiteitenvereniging VSNU.
De toenemende multiculturaliteit en ICT zijn van invloed op de eisen die aan toekomstige docenten worden gesteld. Daarnaast noodzaken de didactische veranderingen in het onderwijs, zoals de invoering van studiehuis tot aanpassing van het lesprogramma. Het groeiende lerarentekort heeft geleid tot een grote diversiteit aan instromers. Ook wijzigingen in het wetenschappelijk onderwijs, de invoering van het bachelor-masterstelsel, hebben invloed op de inrichting van de lerarenopleidingen.
Volgens de commissie hebben de opleidingen adequaat op deze ontwikkelingen gereageerd. Daarbij wordt steeds meer samenwerking gezocht tussen de opleidingen van de universiteit en het hoger beroepsonderwijs waar tweedegraads docenten worden opgeleid.