Groen & duurzaamheid

„Rijnlandroute tast natuur en landschap aan”

DEN HAAG – Het Zuid-Hollands Landschap heeft het college van Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland schriftelijk laten weten zich ernstig zorgen te maken over de effecten van de Rijnlandroute (nieuw geplande weg) op de natuur- en landschapswaarden in Voorschoten. Het Zuid-Hollands Landschap heeft het college gevraagd de voorkeur voor de F-variant te heroverwegen en een variant te kiezen die geen negatieve effecten heeft op de natuur- en landschapswaarden in het gebied.

Redactie natuur
31 August 2011 13:45Gewijzigd op 14 November 2020 16:24
Landgoed Berbice. Foto Idde Lammers
Landgoed Berbice. Foto Idde Lammers

Het betreft een geheel nieuwe wegverbinding tussen de A4 en de A44, dat een deel van het landgoed Berbice zal aantasten en een aantal polders zal doorsnijden, die onderdeel uitmaken van de Ecologische Hoofdstructuur. Volgens Albert Aartsen medewerker belangenbehartiging van het Zuid-Hollands Landschap blijkt uit de Milieueffectrapportage (MER) dat de voorkeursvariant van de provincie (de zogenaamde F-variant) uit het oogpunt van natuur, landschap en milieu de slechtste optie is.

Albert Aartsen: „Landgoed Berbice en de polders die door de F-variant zullen worden aangetast zijn waardevolle gebieden waar mensen uit Voorschoten en Leiden kunnen genieten van de natuur en het landschap. De gebieden maken onderdeel uit van het Provinciale Landschap Duin, Horst en Weide en vormen de belangrijkste ecologische verbinding tussen de kust en het Groene Hart”.

Ze zijn volgens Albert Aartsen dan ook terecht door de overheid beschermd. „Het betreft gebieden die in de Provinciale Structuurvisie en Verordeningen opgenomen zijn als EHS topgebied en kroonjuweel cultuurhistorie, kwetsbaar en beschermd weidevogelgebied.” De gebieden zijn tevens beschermd als Rijksbufferzone Den Haag-Leiden-Zoetermeer en zijn opgenomen als Belvedère gebied in de Rijksnota Belvedère.” „Ingrepen in deze gebieden zijn alleen mogelijk als er geen alternatieven zijn.”

Volgens Albert Aartsen blijkt uit de MER dat er goede alternatieven zijn, zoals het oplossen van de reële verkeersknelpunten en het alternatief van de Churchill Avenue. „Aantasting van landgoed Berbice en de beschermde polders door de aanleg van de Rijnlandroute is volgens het beleid van de provincie en het rijk dus niet geoorloofd”, aldus Albert Aartsen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer