Uitbreiding Lelystad Airport ter discussie
HARDERWIJK/DEN HAAG – De vele bezwaren die zijn ingediend tegen de uitbreiding van vliegveld Lelystad krijgen een vervolg bij de Raad van State. De hoogste algemene bestuursrechter van het land behandelt de bezwaren in september.
Dat hebben de Raad van State en de regio Noord-Veluwe woensdag bevestigd. De regio heeft namens de gemeenten Elburg, Ermelo, Harderwijk, Nunspeet, Oldebroek en Putten bezwaar ingediend tegen het zogeheten aanwijzingsbesluit van de ministeries van Verkeer en Waterstaat en van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (VROM).
Dit besluit van eind 2009 staat een verdere groei toe van het regionale vliegveld. Zo kreeg het toestemming om een landingsbaan te verlengen tot 2100 meter. Als die baan is aangelegd, kunnen er vliegtuigen van het type Boeing 737 in Lelystad landen. Dergelijke toestellen kunnen maximaal 189 personen vervoeren, veel meer dan de kleinere type veelal zakenvliegtuigen die nu van de diensten van Lelystad gebruikmaken.
De regio heeft bezwaar gemaakt omdat volgens haar onvoldoende rekening is gehouden met de belangen van inwoners van de zes gemeenten. Mogelijk moet het vliegverkeer van en naar Lelystad in de toekomst lager vliegen om niet in de knel te komen met verkeersbewegingen boven Schiphol. Onbekend is wat voor geluidsoverlast dit op de Veluwe zal veroorzaken. Een in opdracht van de regio ontwikkelde alternatieve vliegroute zou bovendien bij dit besluit niet zijn meegenomen.
Naast de bezwaren van de regio worden ook die van de colleges van Dronten en Zeewolde, de Belangenvereniging Almere-Hout, zes particulieren, een pluimveebedrijf en de stichting Club Direct Omwonenden Lelystad Airport behandeld. Deze laatstgenoemde stichting behartigt de belangen van zestig omwonenden van het vliegveld, onder wie veel agrariërs. „Dit is een gebied met vooruitstrevende landbouw. Als bij een teler van biologische spinazie lood uit kerosine wordt gevonden, mag dat dan wel binnen de wettelijke norm zijn, maar hij verliest dan wel klanten.”
De zorgen bij de boeren zijn groot, zegt Peter Groot Uiterkamp van de stichting. Hij maakte ook bezwaar namens zijn pluimveebedrijf. Zo is er ook nog veel onduidelijk over een zogeheten risicozone rondom het uitgebreide vliegveld. „Eén huis zou dan mogelijk gesloopt gaan worden: mijn woning.” Groot Uiterkamp verwacht niet dat de Raad van State de uitbreiding tegen gaat houden. „Ik hoop wel dat hij de luchthaven dwingt om nadere bepalingen op te nemen. We weten nu niet waar we aan toe zijn.”
Zolang het aanwijzingsbesluit nog niet definitief is, merken landbouwers formeel nog niets van de aanstaande uitbreiding. „Maar bouwaanvragen verlopen nu al aanmerkelijk moeizamer.” Het uitbreidingsbesluit maakt 5000 vluchten met grote vliegtuigen jaarlijks mogelijk. „Eigenaar Schiphol investeert echt niet in die 5000 vluchten.” In de toekomst moet dat aantal mogelijk groeien naar 45.000 of veel meer, stelt de stichting.
De zitting is op 29 september. Een zegsvrouw van de Raad van State zei nog niet te weten wanneer het vonnis wordt uitgesproken.