Fors tekort aan leraren godsdienst
UTRECHT – Op openbare scholen bestaat een fors tekort aan leraren godsdienst en levensbeschouwing. Door gebrek aan bevoegde docenten staan er zo’n honderd scholen op een wachtlijst.
Dat zegt Jan Beijer van het Dienstencentrum Godsdienstig en Humanistisch vormingsonderwijs (gvo en hvo). Op dit moment zijn er 650 leraren godsdienst en levensbeschouwing actief op de 2300 scholen in Nederland. Het gvo en hvo bereikt zo’n 50 tot 60 procent van de scholen.
Beijer noemt gebrek aan bevoegde docenten „jammer.” Het dienstencentrum, waarbij protestanten, humanisten, rooms-katholieken, moslims en hindoes zijn aangesloten, wil graag op meer scholen godsdienst en levensbeschouwing aanbieden. „De behoefte aan vormingsonderwijs is er wel degelijk, maar die kan niet worden opgevangen door de huidige 650 leraren.”
Een verdubbeling van het aantal docenten, zoals Trouw vanmorgen meldde, is echter niet aan de orde. „Daarvan zou pas sprake zijn als de vraag van scholen, het aanbod van leraren én de financiering van de overheid toeneemt.” Beijer waarschuwt daarom voor een overspannen reactie in dit „politiek gevoelig” dossier. „Wij vragen helemaal niet om een verdubbeling. Een groei van enkele tientallen procenten in tien jaar zou al mooi zijn.”
Openbare basisscholen zijn wettelijk verplicht vormingsonderwijs aan te bieden als ouders daarom vragen. De scholen stellen ruimte beschikbaar voor de externe docenten. Voorheen werden de lessen gegeven door vrijwilligers uit bijvoorbeeld de kerk of de moskee, maar tegenwoordig moeten de docenten een hbo-opleiding hebben gevolgd.
Sinds twee jaar stelt de regering jaarlijks 10 miljoen euro beschikbaar voor de financiering van docenten godsdienst en levensbeschouwing. Ongeveer 60 procent van de openbare basisscholen maakt gebruik van die subsidie. De overige scholen zijn volgens Beijer vaak niet op de hoogte van het feit dat ze geld kunnen krijgen om leerkrachten te betalen. Er zijn echter ook scholen die weinig werk van dit soort onderwijs maken.
Beijer vindt het jammer niet aan alle vraag te kunnen voldoen. „Wij hebben als gvo en hvo ook een ideële doelstelling. Scholen zijn vaak gericht op kennis, wij richten ons meer op vorming, zelfontplooiing en normen en waarden.”