Meer mensen kopen schoenen online
Namen als Zalando, Sjoez en Brandos bestormen schoenenmarkt via web
Redactie economie
AMSTERDAM – Steeds meer mensen kopen schoenen via internet. Dat gaat wel ten koste van de fysieke winkels.
Die zien in de toekomst de omzet dalen en een forse vermindering van het aantal schoenenwinkels is onvermijdelijk, stelde het ING Economisch Bureau gisteren.
De schoenenbranche heeft de recessie achter zich gelaten en heeft weer een opwaartse lijn te pakken. Consumenten raken eraan gewend om schoenen via internet te kopen. Nu ligt het onlineaandeel nog op 5 tot 6 procent, maar tegen 2015 zal dat oplopen tot 20 procent, verwacht het economisch bureau. In 2020 kan dat zelfs uitkomen op 30 tot 35 procent.
De groei trekt veel nieuwe spelers die de Nederlandse schoenenmarkt bestormen via internet, zoals bijvoorbeeld Zalando, Sjoez en Brandos. Maar ook de gevestigde orde zit niet stil en veel bestaande ketens storten zich ook op verkoop via internet. De snelle groei van het aanbod versterkt de groei van het onlinemarktaandeel. Dit betekent wel dat de fysieke winkels in de toekomst te maken krijgen met een lagere omzet, aldus het economisch bureau van ING. Winkels buiten de grote binnensteden krijgen het nog zwaarder en ketens kijken selectiever naar hun vestigingen.