Binnenland

Rotterdam aan de slag met werk

ROTTERDAM (ANP) – Een uitkering aanvragen moet weer iets worden als een geldlening vragen aan een vriend. Het moet iets uitzonderlijks zijn; iets waar je niet zo makkelijk om vraagt, vindt de Rotterdamse wethouder Marco Florijn van sociale zaken

1 August 2011 08:09Gewijzigd op 14 November 2020 16:01
De Euromast in Rotterdam. Foto ANP
De Euromast in Rotterdam. Foto ANP

Hij is niet op zomerreces, omdat hij dicht bij de operatie wil zitten die de sociale dienst van de stad op dit moment uitvoert. De dienst moet de komende jaren tientallen miljoenen bezuinigen op zowel de bijstandsuitkeringen als op trajecten om mensen weer aan het werk te helpen, zogeheten re-integratietrajecten. Dat betekent nieuwe, strengere regels om een uitkering te krijgen.

De bezuiniging is zo fors dat alle acties en maatregelen vanuit het stadhuis zijn gericht op een cultuurverandering; niet alleen bij de klanten van de dienst, maar ook bij de ambtenaren van de dienst SoZaWe. Het mag wat Florijn betreft allemaal wel wat zakelijker. Werkzoekenden worden vanaf nu direct gekoppeld aan een werkgever om zo meer kans op een baan te hebben.

„In het verleden zaten er te veel schakels tussen een werkgever en iemand in de bijstand. Mensen werden in een traject gezet en dat zorgde ervoor dat een werkloze niet altijd direct werd gekoppeld aan een vacature. Het is de klassieke manier waarop veel sociale diensten in Nederland werken”, vertelt Florijn.

Nu er veel minder geld voorhanden is, is het makkelijker voor iedereen in de stad om de draai te maken naar een meer zakelijke opstelling. Daarom worden mensen niet meer via een brief vriendelijk verzocht naar een banenmarkt te komen, maar feliciteert de sociale dienst ze in de uitnodiging direct met een baan. Die wordt nu direct aangeboden op de banenmarkt.

De omslag in het denken heeft volgens Florijn te maken met een „maatschappelijke groei”. „Vroeger was alles erg gericht op het bieden van sociale zekerheid. Zorgen voor mensen was lange tijd het paradigma. Maar omdat ook andere groepen in de bijstand kwamen, mensen die makkelijker aan een baan zijn te helpen, veranderde dat idee langzaam.”

De strengere aanpak in Rotterdam lijkt volgens de wethouder redelijk goed te vallen. Zo is er bijvoorbeeld geen toename van agressie bij de balie. Florijn: „Dat zijn wel de eerste signalen waaraan je kunt afmeten hoe nieuw, strenger beleid valt.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer