Binnenland

„Controle bruggen en viaducten moet scherper”

RIJSWIJK (ANP) – Gemeentes en provincies zijn aan zet om de controle van hun bruggen en viaducten aan te scherpen. Dat heeft de VROM-inspectie maandag gezegd in reactie op een artikel hierover in De Pers.

25 July 2011 08:20Gewijzigd op 14 November 2020 15:56
De veiligheid van een op de vijf bruggen en viaducten is onder de maat. Die bruggen en viaducten hebben last van onder meer scheurvorming, verroeste wapening en houtrot in de palen. Foto ANP
De veiligheid van een op de vijf bruggen en viaducten is onder de maat. Die bruggen en viaducten hebben last van onder meer scheurvorming, verroeste wapening en houtrot in de palen. Foto ANP

Volgens de krant is de veiligheid van een op de vijf bruggen en viaducten onder de maat.

De inspectie publiceerde in 2009 een onderzoek waaruit bleek dat de controle en het onderhoud ervan rammelden. Vaak bleef het bij een onderzoek met het blote oog, concludeerde de inspectie toen. Nieuw onderzoek zit niet in de pijplijn, aldus een woordvoerster van de inspectie.

Transport en Logistiek Nederland en verladersorganisatie EVO willen snel overleg met betrokken partijen over welke bruggen en viaducten een veiligheidsrisico vormen. De organisaties willen „voorkomen dat de bereikbaarheid van de regio in gevaar komt.”

De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) kon maandag niet zeggen hoe gemeentes het doen sinds de inspectie haar onderzoeksrapport publiceerde. „Wij spelen daar geen rol in. Daar moeten gemeentes zelf voor zorgen”, aldus een woordvoerster.

Ingenieurs- en adviesbureau Arcadis onderzoekt sinds april vorig jaar de bijna 1000 bruggen, tunnels, viaducten en sluizen in Noord-Nederland in opdracht van Rijkswaterstaat. Aan de hand daarvan wil Rijkswaterstaat het onderhoud beter kunnen sturen. Een woordvoerder van Arcadis kon maandag niets kwijt over de stand van zaken in het onderzoek op dit moment.

Naar schatting kleven aan 8000 van de 40.000 bruggen en viaducten veiligheidheidsrisico’s. Ze hebben last van onder meer scheurvorming, verroeste wapening en houtrot in de palen. Vaak is onbekend hoe lang een brug nog mee kan, omdat oorspronkelijke constructietekeningen regelmatig zoek blijken, aldus De Pers.

De Pers heeft een lijst van 65 gemeentes met een onvoldoende op de veiligheid en vijf onderzoeksrapporten van de inspectie in handen. Van de vijf gecheckte bruggen bleken er drie onvoldoende veilig voor vrachtverkeer. Een ervan moest zelfs acuut worden gesloten.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer