Delftse zonneauto nog efficiënter dan vorige
MARKNESSE (ANP) – De Delftse studenten van het Nuon Solar Team zijn erin geslaagd om hun zonneauto nog efficiënter te maken dan de vorige uitvoering. Uit testen in een windtunnel in Marknesse bleek donderdag dat de Nuna6 bijna 10 procent minder luchtweerstand heeft dan voorganger Nuna5.
De Nuna6 doet in oktober mee aan de World Solar Challenge, een race voor zonneauto’s dwars door Australië.
Bij het ontwerp van de zonneauto hebben de Delftse studenten er alles aan gedaan om de luchtweerstand zo laag mogelijk te houden. „De lucht moet zo ongestoord mogelijk over de auto kunnen stromen”, aldus teamleider Pier van Zonneveld. De luchtweerstand van de auto is volgens de Delftenaren minder dan die van een buitenspiegel van een vrachtwagen bij 100 kilometer per uur.
De exacte cijfers die uit de windtunneltest komen, maakt het NuonSolar Team niet bekend. „Dat doen we om strategische redenen. Die informatie is veel te waardevol voor onze tegenstanders, we willen ze niet in de kaart spelen”, aldus Van Zonneveld. Ook de studenten van Solar Team Twente, die dinsdag hun zonneauto 21Connect testten in een windtunnel van de stichting Duits-Nederlandse Windtunnels (DNW) in Marknesse, maken hun resultaten om dezelfde reden niet bekend.
De Nuna6 weegt 145 kilo en is 444 centimeter lang. Op het dak ligt 6 vierkante meter aan zonnepanelen. Alle auto’s die meedoen aan de race, van zo’n 20 teams uit de hele wereld, mogen alleen op zonne-energie rijden.
De Delftse studenten hebben zich als doel gesteld om de wereldbeker terug te halen naar Delft. Ze hebben de World Solar Challenge al vier keer gewonnen, maar bij de vorige editie, in 2009, eindigden ze tweede, na een team uit Japan.