Bedrijven profileren zich met dier uit Blijdorp
ROTTERDAM (ANP) – Diergaarde Blijdorp hoopt de komende jaren honderdduizenden euro’s binnen te halen met een nieuw sponsorplan.
De Rotterdamse dierentuin, die zit te springen om extra inkomsten, wil bedrijven in de regio ertoe verleiden om tegen betaling een dier of een diergroep te adopteren. De tegenprestatie bestaat onder meer uit gratis toegangskaarten.
Inmiddels hebben al 85 bedrijven interesse getoond, onder meer advocatenfirma’s en havenbedrijven. De dierentuin zou vanavond de eerste bijeenkomst met potentiële gegadigden houden.
Het adopteren van een dier, zoals olifant Irma of gorilla Aya, kost de sponsor 15.000 euro per jaar. De sponsor kan zich met het geadopteerde dier profileren tegenover zijn relaties. Dat kan ook met een diergroep, bijvoorbeeld zebra’s en flamingo’s, voor 7200 euro, of voor 2400 euro per jaar met wellicht minder tot de verbeelding sprekende diersoorten zoals de paling of het rotseekhoorntje.
Bokito is een geval apart. De gorilla, wiens ontsnapping in mei 2007 wereldnieuws was, moet een sponsorbedrag van zes cijfers opleveren, zo verklaarde directeur Marc Damen woensdag. In de hoogste categorie zit ook een pasgeboren ijsbeertje of olifantje.
Diergaarde Blijdorp dreigt vanaf volgend jaar in financiële problemen te komen doordat het Rotterdamse stadsbestuur in vijf jaar tijd de subsidie afbouwt van 4,8 miljoen euro in 2010 naar 0,8 miljoen euro in 2015.
De dierentuin, die werkt met een jaarlijkse begroting van 20 miljoen euro, trekt jaarlijks 1,5 miljoen bezoekers en is daarmee de grootste dierentuin in Nederland.