„Brug stortte in vliegende vaart naar beneden”
WADDINXVEEN – Peter van Mil en circa 25 collega’s kregen donderdag de schrik van hun leven toen op 30 meter van hun schepen de hefbrug in Waddinxveen naar beneden stortte. „We mogen God danken dat het zo goed is afgelopen”, zei directeur Peter van Mil van Royal Van Lent Shipyard.
Van Mil kwam donderdagochtend rond halfnegen met drie schepen aan bij de hefbrug, maar kreeg te horen dat hij aan de wal van de Gouwe moest afmeren omdat de brug niet open kon vanwege een stroomstoring. „Na korte tijd zagen we de brug heel langzaam omhoog komen en kregen we het sein dat we verder mochten varen. Toen we op 30 meter afstand waren, begon de brug langzaam te zakken en stortte vervolgens in vliegende vaart met een hoop geraas naar beneden.”
Volgens de directeur stuiterde het brugdek door de klap zeker weer een halve meter omhoog. De schepen van Van Mil liggen nu afgemeerd. „Binnen enkele dagen hopen we verder te kunnen varen. We liggen op behoorlijke afstand, maar vanuit de verte lijkt er hoog in de brug wat verbogen. Dat kan ook niet anders, gezien de vaart waarmee hij op de grond stuiterde.”
Van Lent uit Kaag bouwt luxueuze jachten. De proefvaarten daarvan vinden altijd plaats in Rotterdam. Een duw- en een sleepboot begeleiden de dure jachten vanuit Kaag over de Gouwe naar de Maasstad.
Op het moment van het ongeluk was er sprake van een stroomstoring in de regio en daarom werd er een noodaggregaat gebruikt, aldus een woordvoerster van de provincie Zuid-Holland, die de hefbrug beheert. Bij het omzetten van de hoofdbediening naar het noodaggregaat is een handeling niet juist uitgevoerd. Welke handeling dat is, wordt nog onderzocht.
„Er is bij de overgang naar het noodaggregaat een menselijke fout gemaakt. Er is geen enkele relatie met de onderhoudssituatie van de brug”, zei burgemeester B. Cremers van Waddinxveen vanmorgen voor de microfoon van Omroep West.
Een team van technisch specialisten onderzoekt het incident in opdracht van de provincie. Experts van de Onderzoeksraad Voor Veiligheid zijn donderdag bij de brug geweest om informatie in te winnen. In een later stadium besluit de raad of er een officieel onderzoek komt.
Voor 2012 stond er groot onderhoud gepland aan de stalen constructie van de in 1935 gebouwde brug. Het onderhoud zou moeten voorzien in onder meer het compleet vernieuwen van het aandrijfsysteem (onder andere hijskabels, assen en tandwielen) en de elektrotechnische installatie, inclusief het besturingssysteem.
Deze operatie zou eerst mogelijk al dit jaar hebben plaatsgevonden, maar is naar volgend jaar verschoven, mede omdat het „voor de ondernemers dicht bij de hefbrug zeer nadelig zou zijn voor hun terrasseizoen.” Volgens de zegsvrouw was de staat van de brug „niet zodanig dat het urgent was om nu onderhoud te plegen, want dan hadden we het wel gedaan.”
De provincie gaat nu de hefbruggen van Boskoop en Alphen aan den Rijn inspecteren. Onderzocht wordt of in Alphen en Boskoop hetzelfde kan gebeuren als in Waddinxveen. In de tussentijd blijven beide bruggen toegankelijk voor weg- en scheepvaartverkeer, zo heeft de provincie bekendgemaakt.
De scheepvaart kan zeker tien dagen niet over de Gouwe bij Waddinxveen varen. Dat hindert onder meer containerhaven Alpherium in Alphen aan den Rijn. De Gouwe is de belangrijkste aanvoerroute voor de containerterminal. Het verkeer over de weg heeft zeker tot vanavond hinder van het ongeval.