Kerk & religie

Ds. De Fijter: Meer bijeenkomsten christenen Noord-Nederland

NOORDHORN – Bijeenkomsten van christenen van diverse kerken in het noorden van het land. Dat idee staat ds. G. de Fijter, initiatiefnemer van de vorig jaar gehouden nationale synode in Dordrecht, voor ogen.

Van een medewerker
3 June 2011 11:18Gewijzigd op 14 November 2020 15:16
Hervormde kerk Noordhorn. Foto Wikipedia
Hervormde kerk Noordhorn. Foto Wikipedia

De emeritus predikant uit Kampen voerde gisteren het woord tijdens de 25e Hemelvaartontmoetingsdag voor Noord-Nederland in Noordhorn. De bijeenkomst in de hervormde kerk werd georganiseerd door de provinciale afdelingen van de Gereformeerde Bond in Friesland en Groningen/Drenthe. Tijdens de ontmoetingsdag spraken ook ds. A. Slingerland uit Klundert, die ruim tien jaar in het noorden stond, en dr. J. A. van den Berg uit Groningen.

Ds. De Fijter, die mede aan de wieg stond van de Hemelvaartontmoetingsdagen, zei dat hij in het noorden geleerd had om anderen uit de christenfamilie uitnemender te achten dan zichzelf en dat hij daar een vernieuwing in zijn denken over de kerk had meegemaakt. „Niet langer zijn kerkmuren bepalend maar de ruimte die de kerk –in brede zin– biedt. Dat is de ruimte van de traditie die, over kerkmuren heen, leidt tot nieuwe ontdekkingen. Er worden nieuwe woorden en wegen gevonden voor de verbreiding en ook de verdediging van het Evangelie van Jezus Christus, Die de Weg, de Waarheid en het Leven is.”

Hij merkte op dat hij in het noorden had ontdekt hoe het is om samen met mensen uit een ander kerkverband te mogen delen in Christus. In de afgelopen 25 jaar is er op dat punt veel veranderd. „Ik meen dat we de Heere God moeten danken voor het feit dat zo veel christenen uit andere kerken, maar ook uit andere culturen, ons duidelijker leren zien wat het betekent om broeders en zusters in het wereldwijde Lichaam van Christus te zijn.”

De Hemelvaartontmoetingsdagen worden, aldus ds. De Fijter, gekenmerkt door gemeenschap, verbondenheid en saamhorigheid. Hij riep op te bekijken of het mogelijk is alle christelijke „familieleden” bijeen te brengen in bijeenkomsten, „juist hier in het noorden van het land.” Hij denkt daarbij, behalve aan mensen uit de Protestantse Kerk, aan christelijke gereformeerden, gereformeerd vrijgemaakten, Nederlands gereformeerden, mensen uit de Gereformeerde Gemeenten en evangelicalen en baptisten.

Dr. Van den Berg richtte de blik op de toekomst. Hij citeerde SCP-onderzoeker Joep de Hart, die stelt dat er in 2050 geen protestantse kerk meer is in Nederland. „Hij weet hoe het gaat, ik niet. Het is goed om te bekijken hoe de kerk ervoor staat, maar dan niet vanuit de menselijke blikrichting. De kerk is niet van ons, maar van God. Hij houdt het overzicht en heeft de tijden en momenten in Zijn eigen beheer. Het vertrouwen in de werkelijkheid van God leert je denken vanuit Gods mogelijkheden en plannen.”

Dr. Van den Berg noemde Saaksum, waar het aantal kerkgangers verdubbeld is als hij er preekt, en Tjuchem, waar het aantal kerkgangers tijdens de avonddienst steeg van 20 naar 55. Hij verwees ook naar de Sionskerk in Groningen, waar nu een moskee is, maar waar het kerkenwerk in de wijk voortgaat vanuit een ander pand. „Die dingen gebeuren omdat God leeft.”

De Heilige Geest werkt anders dan sociologen voorspellen, aldus dr. Van den Berg. „Het was ook zeer onwaarschijnlijk dat de getuigen van Jezus Christus, vanuit een uithoek van het Romeinse Rijk, binnen drie eeuwen zouden uitgroeien tot de grootste godsdienst van het rijk.” Ds. Slingerland benoemde in zijn toespraak een aantal kerkelijke gebieden in het noorden die heel divers zijn. De gemeente Ferwerd, waar hij gestaan heeft, noemde hij een gemeenschap die nogal op zichzelf was. De openheid die ontstond door het kringwerk, verbaasde de gemeenteleden zelf. Het was, aldus ds. Slingerland, „het werk van de Geest.”

Via de wouden bij Dokkum („gemeenten met een piëtistische inslag”) kwam hij bij Drachten, waar de samenwerking tussen gereformeerdebonders en confessionelen tot een „zegen voor de kerk” geweest is. Na Een, een dorpje in Drenthe met een kleine evangelisatie, richtte hij zijn blik op het Westerkwartier, op de grens van Groningen, Friesland en Drenthe, waar heel wat gemeenten het volhouden. In Groningen noemde hij onder meer de kerkelijke gemeenten Groningen, Onderdendam en Stedum, waarna hij via het Oldambt uitkwam bij Tweede Exloërmond.

Zijn conclusie was dat God in deze rijke verscheidenheid van kerkelijke gemeenten doorgaat met Zijn werk.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer