Economie

Coca-Cola introduceert PET-fles van planten

ROTTERDAM (ANP) – Coca-Cola introduceert als eerste frisdrankenproducent in Nederland een recyclebare PET-fles die deels is gemaakt van planten. Vanaf juni zijn alle PET-flessen van een halve liter van de merken Coca-Cola, Coca-Cola light en Coca-Cola Zero vervangen door de zogeheten PlantBottle. Nog dit jaar denkt de frisdrankengigant al 37 miljoen flesjes van de nieuwe duurzame verpakking te verkopen in Nederland, zo maakte Coca-Cola vrijdag bekend.

27 May 2011 16:03Gewijzigd op 14 November 2020 15:10

Coca-Cola zet hiermee een volgende stap naar een duurzamere verpakking en de fles van de toekomst. Het doel is uiteindelijk tegen 2020 alle PET-flesjes te hebben vervangen door PlantBottle-verpakkingen. De deels plantaardige fles werd vorig jaar in de Verenigde Staten in de markt gezet. Daarna volgde tijdens de klimaatconferentie de introductie in Denemarken.

Na Nederland en België zal ook de rest van West-Europa gaan kennismaken met de PlantBottle. De nieuwe fles bestaat nog steeds voor 25 procent uit gerecycled plastic, maar is nu ook voor 22,5 procent gemaakt van planten. De rest van het verpakkingsmateriaal heeft olie als basis. De flesjes zijn niet te onderscheiden van de oude PET-flessen.

Wereldwijd zijn in 2010 al 2,5 miljard PlantBottle-flesjes afgezet. Naar verwachting zal dat dit jaar al het dubbele zijn, zei algemeen directeur John Brands van Coca-Cola Enterprises Nederland. Het laat volgens hem de ambitie zien van Coca-Cola om verpakkingen steeds duurzamer te maken. Het gaat niet alleen om lichtere verpakkingen door efficiënter gebruik van de grondstoffen, maar ook om recycling van de flessen en hergebruik van het PET-materiaal.

Daar komt nu bij het gebruik van een hernieuwbare plantaardige grondstof gemaakt van suikerriet. Coca-Cola, maar ook andere frisdrankenproducenten, doen voortdurend onderzoek naar steeds duurzamere verpakkingen. Ook naar de mogelijkheid van flessen die van volledig plantaardige grondstoffen zijn gemaakt, maar dat bevindt zich nog in het stadium van de laboratoriumfase.

Belangrijk bij dit soort processen is schaalgrootte, benadrukt Brands. Het is nu nog een investering, maar uiteindelijk zal de hele industrie deze kant op moeten. „Want aardolie is nu eenmaal een eindige grondstof.” Inmiddels heeft Coca-Cola in de Verenigde Staten het procédé in licentie gegeven aan ketchupproducent Heinz. Die gaat de bekende ketchupflessen nu deels ook van suikerriet maken.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer