Binnenland

Consumenten willen gemak en gezondheid

Nederlanders maken voor het kopen van voedings– en genotmiddelen steeds vaker gebruik van ’gemakswinkels’ bij NS–stations en benzinestations. Zo is Shell inmiddels de grootste verkoper van voorverpakte broodjes in Nederland.

ANP
11 June 2003 13:32Gewijzigd op 14 November 2020 00:22

Dit staat in het rapport Wie voedt Nederland?, dat het Landbouw Economisch Instituut (LEI) van de Wageningen Universiteit woensdag publiceerde. Het rapport geeft inzicht in de Nederlandse voedingsmiddelenketen en in trends in de consumptie van voedingsmiddelen.

Belangrijke trends bij de aankoop van voedingsmiddelen zijn het streven naar gemak en gezondheid. Zo kopen Nederlanders meer voorbewerkte producten en kant–en–klaarmaaltijden. Om gezond te blijven schaffen zij biologische producten aan en voedingsmiddelen waaraan vitaminen of mineralen zijn toegevoegd. In 2002 kocht de consument voor 375 miljoen euro aan biologische producten, 1,6 procent van de totale bestedingen aan voedsel.

Nederlandse consumenten besteden jaarlijks ruim 30 miljard euro aan voedings– en genotmiddelen, waarvan 20 miljard euro bij de supermarkten terecht komt. De vier grote verkopers Ahold, Laurus, Schuitema en Superunie nemen samen 85 procent van de omzet voor hun rekening.

Smaak– en eetgewoonten worden steeds internationaler. Zo eet de Nederlander vooral buitenlandse vis en visproducten. Van de Nederlandse vangst wordt het overgrote deel uitgevoerd.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer